Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Startuppgifter minskar matematikstress

Podcast och studiepresentation om Startuppgift & whiteboard-samarbete

en kvinna till vänster och en man till höger som sittter och pratar med varandra
Agneta Jansson högstadielärare Gröndals skolan och Marcus Lithander forskare KTH Digitalt lärande podcast
Publicerad 2024-06-10

Agneta Jansson och Helena Dalivin, högstadielärare på Gröndalsskolan i Nynäshamn, har genomfört en omfattande studie som visar på fördelarna med att använda startuppgifter i matematikundervisningen. Studien, som pågick under våren 2022, riktade sig till elever i årskurs 4 till 8 och undersökte hur dessa uppgifter påverkar elevers motivation och matematikstress.

K-ULF

Bakgrund med K-ULF

Sedan 2021 deltar Nynäshamns kommun i K-ULF – kompensatorisk undervisning, lärande och forskning. Projektet är en samverkan mellan KTH och olika huvudmän, däribland Nynäshamns kommun. Läs mer om K-ULF

Startuppgift & whiteboard-samarbete

Genom att skicka ut enkäter till matematiklärare i Nynäshamns kommun identifierades att många elever kände låg motivation och hög stress inför matematiklektionerna. För att motverka detta infördes startuppgifter, inspirerade av Craig Bartons bok "Hjärnan i matematikundervisning".

Resultaten var tydliga: 93% av de 307 deltagande eleverna upplevde att startuppgifterna hjälpte dem att få en bättre start på lektionerna och minskade deras stress. Eleverna kände att de blev bättre förberedda och kunde lättare fokusera på matematikuppgifterna.

Nynäshamns kommun logo

Lärarna märkte också positiva effekter. ”Startuppgifterna gav eleverna en strukturerad start på lektionen och hjälpte dem att repetera gammal kunskap,” säger Agneta Jansson. På grund av de positiva resultaten planerar Gröndalsskolan att fortsätta använda startuppgifter i matematikundervisningen, i hopp om att förbättra elevernas lärande och prestationer.

Podcast - Framgångsrik strategi med startuppgifter och whiteboard-samarbete

Lyssna på podden här med Agneta Jansson, högstadielärare i matematik i Nynäshamn som berätta det till Marcus Lithander forskare inom Digital lärande. Lithanders forskning och undervisning bygger på evidensbaserade metoder, och han är fast besluten att förbättra utbildningen genom innovativ kursdesign och forskning.

Tack vare Agneta och Helenas driv har högstadieeleverna i Nynäshamn fått ny inspiration för matte, lättare att lära in och en stimulerande miljö på lektionerna. Tillsammans har duon arbetat fram två metoder i matte som Nynäshamns kommun går i framkant med. De kallas "Startuppgifter" och "Whiteboard-samarbete".

När dessa olika metoder integreras i den vanliga undervisningen bidrar det till elevernas tro på sin egen matematikförmåga och deras strävan att nå längre.

Startuppgifter presentation av Agneta Jansson

För ökad självuppfattning och måluppfyllelse i matematik 2022. Agneta Jansson och Helena Dalivin

Läs mer också i den artikel "Övervinn matematikstress! Nytänkande i Nynäshamn"

Innehållsansvarig:Madeleine Tucker Smith
Tillhör: K-ULF – Kompensatorisk undervisning för lärande och forskning
Senast ändrad: 2024-06-10