Deaktivering av e-post och KTH-konto för studenter
Efter att du avslutat dina studier på KTH deaktiveras din e-post och ditt KTH-konto. Här kan du läsa mer om vad det innebär.
Åtkomst till Ladok när KTH-konto är deaktiverat
KTH-konton och KTH-mejl är till för studerande och anställda på KTH och därför deaktiveras tjänsterna när du slutar studera på KTH. Det innebär att när du slutar på KTH kommer du inte kunna logga in på ditt KTH-konto och e-postadressen kopplad till kontot kommer sluta fungera. Eventuell automatisk vidarebefordran av e-post som kommer in till kontot kommer att upphöra. Den som skickar e-post till adressen kommer att få ett felmeddelande som säger att adressen inte finns.
Om det finns filer, e-post eller annan information som du vill ha kvar, måste du själv flytta eller kopiera dem till annan plats. De kommer inte att kunna återfås efter deaktiveringen av KTH-kontot.
Flytta e-post mellan olika konton
Kom åt dina filer från en webbläsare
Deaktivering av e-post bygger på ett rektorsbeslut från 2019. Läs rektors beslut:
Beslut Deaktivering av e-post när anknytning upphör.pdf (pdf 1,1 MB)
Om du vill fortsätta ha kontakt med KTH efter att du slutat
För studenter
För doktorander
Om du inte redan har ett ORCID-iD, skapa ett på
KTH:s ORCID-applikation
, och uppdatera din
profil (orcid.org)
.
Registrera/uppdatera din privata e-postadress hos
KTH Alumni
för att få information och inbjudningar från KTH.
Uppdatera
Ladok
med din privata e-postadress, så dina kontaktuppgifter är aktuella.
Vanligt förekommande frågor om deaktivering av e-post och KTH-konto
Jag har hört att man får behålla sitt KTH konto på livstid, gäller inte det längre?
Om någon skickar e-post till ett deaktiverat konto, får de ett felmeddelande som svar?
Ja, de får ett felmeddelande.
Ett av de vanligaste felmeddelandena är: "Recipient address rejected: User unknown in virtual alias table"
Kan jag vidarebefordra min KTH e-post till en annan adress när den har deaktiverats?
Nej.
Deaktiverade konton kan inte ha vidarebefordran, e-postlådan kopplas bort från kontot och kan därmed inte vidarebefordra e-postmeddelanden.
Jag studerar fortfarande på KTH men jag fick ändå ett meddelande om att mitt konto kommer att deaktiveras.
Du har fått e-postmeddelandet eftersom du i våra system inte ses som en aktiv eller registrerad student.
Läs mer om:
Kursregistrering
.
Behöver du registrera dig för en KS (kontrollskrivning) eller tentamen kontakta din
studentexpedition
.
Jag har ansökt om en kurs där registreringen öppnar efter att KTH-kontot deaktiverats.
Om du i framtiden blir aktiv student igen, kommer ditt konto att aktiveras inför kursstart.
Läs mer om
Kursregistrering
.
Jag har studieuppehåll, kommer mitt konto deaktiveras?
Jag är på utbytesstudier utomlands under en tid, kommer mitt konto att deaktiveras?
Ditt konto kommer inte att deaktiveras om du har ett beviljat studieuppehåll under dina utbytesstudier.
Ansökan om studieuppehåll görs via
Studieuppehåll och studieavbrott
.
Jag kommer inte hinna söka examen innan kontot deaktiveras.
Om du har Freja eID+ eller BankID kan du använda
Ladok för alumner
där du kan ansöka om examen och hämta intyg.
Om du inte har Freja eID+ eller BankID, kan du istället kontakta
info@kth.se
.
Kan jag ansöka om tidsdispens för att hantera mitt data innan kontot stängs?
Nej. Dispens ges inte för att få mera tid att hantera data som är kopplat till kontot.
Vilken hjälp kan jag som tidigare student få vid flytt av e-post och data från mitt KTH-konto innan det stängs?
Har du ytterligare frågor?
Kontakta
info@kth.se
om du har andra frågor om deaktivering av KTH-konto och e-post. Är du tidigare student hos KTH och har tentor kvar att göra, kontakta
kursens studentexpedition
.