Vikten av mandat vid koldioxidneutrala inköp
Christina Koidis, Andrea Lagerström
KTH Industrial Engineering and Management Industrial Management
Sammanfattning
Den svenska regeringens mål om noll nettoutsläpp av växthusgaser (klimatneutralitet) år 2050 kommer att innebära ett skifte av arbetssätt för svenska byggbolag. Vidare har byggnadsfasen visat sig representera en större del av den totala klimatpåverkan än man tidigare trott, vilket sätter press på klimatneutrala inköp. Idag tillämpas enbart preferenser snarare än krav gällande inköp med lägre växthusgasutsläpp, vilket delvis kan bero på begränsad litteratur med fokus på klimatneutrala inköp samt vikten av mandat.
Syftet med denna studie har således varit att undersöka hur mandat inom en organisation påverkar klimatneutrala inköp. För att undersöka detta samband genomfördes en fallstudie på Skanska, som är det enda byggbolaget i Sverige med visionen om att bli klimatneutralt till år 2050. Resultatet bygger på totalt 24 intervjuer varav 21 stycken genomförda på Skanska samt två stycken på två olika externa bolag.
Resultatet visade att det uppstår ett gap mellan Skanskas vision och inköpsavdelningens arbete när ett företag bestämmer sig för att bli klimatneutralt. Vår slutsats är att företag som strävar mot att genomföra klimatneutrala inköp måste implementera tydliga mandat i organisationen för att medarbetarna ska ha förutsättningarna att kunna ta klimatneutrala beslut.
Ladda ner fulltext: Vikten av mandat vid koldioxidneutrala inköp_Christina_Kodis.pdf (pdf 1,2 MB)