Förbättrat beslutsfattande för ett hållbart och kostnadseffektivt undermarksbyggande
Professor Stefan Larsson på Avd. för Jord- och Bergmekanik ska leda ett 5-årigt tvärvetenskapligt doktorand- och seniorforskarprojekt. Finansiärer är statliga forskningsrådet Formas och Stiftelsen Bergteknisk forskning. Projektet genomförs i samarbete med KTH:s Centrum för byggeffektivitet.
Projektbeskrivning:
För att minimera byggkostnaden och miljöpåverkan av tunnelbyggande måste de lokala geologiska förhållandena beaktas under både planering och byggande. I dagens tunnelprojekt underskattas dock ofta risker orsakade av bristande kunskap om de geologiska förhållandena. För att uppnå ett långsiktigt hållbart undermarksbyggande måste därför beslut baseras på den tillgängliga informationen om geologiska risker. De ekonomiska effekterna måste dessutom delas rättvist mellan projektets parter. Ett typexempel på motsatsen är det välkända Hallandsåsprojektet, där de stora geologiska riskerna inte tillräckligt beaktades i tidigt skede.
Detta doktorand- och seniorforskarprojekt syftar till att förbättra hanteringen av geologiska risker i tid- och kostnadsuppskattningar i tidiga planeringsskeden: dels ska ett sannolikhetsbaserat beslutsverktyg utvecklas, dels ska riktlinjer föreslås för hur man i kontrakt bör fördela risken mellan parterna. Detta kräver ett tvärvetenskapligt angreppssätt som kombinerar sannolikhetsbaserad modellering av geologisk information med studier av ekonomiska incitament i olika kontraktsformer. Användbarheten i de framtagna forskningsresultaten kommer att undersökas i en fallstudie.
Nyttan i detta projekt ligger i den förbättrade kopplingen mellan de geologiska förutsättningarna, de utförda tid- och kostnadsbedömningarna och förutsättningarna att rättvist fördela projektet risker mellan de involverade parterna. Detta möjliggör en effektivare resursfördelning när nya infrastrukturprojekt planeras, eftersom kostnadsbedömningar utgör en grundbult när man prioriterar mellan olika infrastruktursatsningar. Att få ut så mycket som möjligt av investerade resurser är centralt ur ett hållbarhetsperspektiv. Det finns också en stor nytta i den förbättrade förståelsen för hur de geologiska förutsättningarna påverkar projektkostnaderna, när sträckningen för ny transportinfrastruktur utreds. Om områden med ofördelaktiga eller mycket osäkra geologiska förhållanden kan undvikas, så minskar också risken för kostsamma geologiska överraskningar. En utvecklad sannolikhetsbaserad metodik för tid- och kostnadsbedömningar ger beslutsfattaren ett tydligt beslutsunderlag. Det bör minska branschens problem med förseningar och kostnadsökningar.
Projektet genomförs i samarbete med KTH:s Centrum för byggeffektivitet och en bred referensgrupp av akademiker och industrirepresentanter. Forskargruppen består utöver projektledaren Prof. Stefan Larsson av doktoranden Mohammad Mohammadi och de biträdande handledarna Dr. Johan Spross, Prof. Anna Kadefors, och Docent Fredrik Johansson.