Nyheter från K-ULF
-
Startuppgifter minskar matematikstress
Publicerad 2024-06-10Agneta Jansson och Helena Dalivin, högstadielärare på Gröndalsskolan i Nynäshamn, har genomfört en omfattande studie som visar på fördelarna med att använda startuppgifter i matematikundervisningen. S...
Läs artikeln -
"Vi vill knyta våra skolor närmare lärosäten för lärarutbildning"
Publicerad 2024-03-19- Den praktiknära forskningen ger våra lärare möjlighet att involveras i frågeställningar som hjälper oss att få våra utmaningar beforskade. säger Christian Svedenkrans lärare från Lidingö Stad
Läs artikeln -
Övervinn matematikstress! Nytänkande i Nynäshamn
Publicerad 2024-03-07Vi är två av åtta svenska lärare som kommer representera Sverige på Science on Stage Festival 2024. På plats i Finland presenterar vi våra undervisningsidéer inför 450 lärare från både Europa och Kana...
Läs artikeln -
AI-utbildning för Framtidens Professioner
Publicerad 2023-11-15AI utveckling påverkar flertal tekniska professioner med potential att förändra arbetsflöden och arbetsuppgifter radikalt. Vi måste börja diskutera integration av AI i vår undervisning.
Läs artikeln -
Uppsalanodens ULF Bazar - ULF-avtal och sedan då?
Publicerad 2023-10-10Varmt välkomna till Uppsalanodens ULF Bazar som denna gång anordnas av Kungliga Tekniska Högskolan och Kungliga Musik Högskolan.
Läs artikeln -
ResearchED: En minnesvärd händelse fylld av samarbete
Publicerad 2023-05-25Läs artikeln -
Brandbergsskolan fick besök av Kungliga Tekniska högskolan och Vetenskapens Hus
Publicerad 2023-02-23Eleverna i Brandbergsskolan fick besök av studenter från Kungliga Tekniska högskolan (KTH) och Vetenskapens Hus och sen åkte årskurs 8 på besök till KTH.
Läs artikeln -
researchED återvänder till Skandinavien!
Publicerad 2023-02-20Målet med researchED är att överbrygga klyftan mellan forskning och praktik inom utbildning. Forskare, lärare och beslutsfattare samlas under en dag för att utbyta information
Läs artikeln -
ATT ANVÄNDA DATA FÖR ATT UNDERSÖKA OM ELEVER BEHÖVER EXTRA STÖTTNING
Publicerad 2023-01-26Tekniken går framåt och kan ge oss möjligheter att stödja lärande än mer, en metod med stor potential kallas learning analytics. Vore det inte drömmen om du som lärare hade en hjälpreda som löste myck...
Läs artikeln -
Vill du bli VFU-handledare, & bli en mycket viktig del för att hjälpa lärarstudenter att bli lärare
Publicerad 2022-02-24Universitetet och kommunerna/stadsdelarna har ett gemensamt uppdrag att samverka kring lärarstudenters VFU (verksamhetsförlagda utbildning) och att utveckla lärarutbildningarna.
Läs artikeln -
BLOGG: Matematik under pandemin
Publicerad 2022-02-07Om skribenterna: Ida Fantenberg Niklasson och Nelly Wannberg har under hösten 2021 genomfört sitt slutgiltiga examensarbete, vid programmet Civilingenjör och Lärare på KTH. Examensarbetet genomfördes ...
Läs artikeln -
Studenterna Ida och Nelly genomför sina Masters i samarbete med K-ULF
Publicerad 2022-02-02Ida Fantenberg Niklasson och Nelly Wannberg har under hösten 2021 genomfört sitt slutgiltiga examensarbete, vid programmet Civilingenjör och Lärare på KTH. Examensarbetet genomfördes som ett praktiknä...
Läs artikeln -
Forskarskolan ROCIT
-
BLOGG: Första året med K-ULF
Publicerad 2021-08-31Skribenter: Cecilia Kozma, KTH:s projektledare för K-ULF, Eva Hartell, forskare och forskningsledare på Haninge kommuns utbildningsförvaltning, Christian Svedenkrans, lärare i Lidingö stad och Arnold ...
Läs artikeln -
KTH-forskning vässar skolors lärande
Publicerad 2021-04-28Tre Stockholmskommuner har fått chansen att både bidra till och ta del av forskning som KTH:s lärarstudenter gör i sina examensarbeten. Projektet "KULF" som leds från Institutionen för Lärande har fåt...
Läs artikeln -
BLOGG: Digitalt skrivande
Publicerad 2021-02-17Om skribenten: Alexandra Jevring har precis avslutat sina studier på Civilingenjör- och Lärarprogrammet på KTH. Under våren 2020 genomförde hon sitt examensarbete inom KULF-projektet. Examensarbetet g...
Läs artikeln