Startuppgifter minskar matematikstress
Podcast och studiepresentation om Startuppgift & whiteboard-samarbete
Agneta Jansson och Helena Dalivin, högstadielärare på Gröndalsskolan i Nynäshamn, har genomfört en omfattande studie som visar på fördelarna med att använda startuppgifter i matematikundervisningen. Studien, som pågick under våren 2022, riktade sig till elever i årskurs 4 till 8 och undersökte hur dessa uppgifter påverkar elevers motivation och matematikstress.
Bakgrund med K-ULF
Sedan 2021 deltar Nynäshamns kommun i K-ULF – kompensatorisk undervisning, lärande och forskning. Projektet är en samverkan mellan KTH och olika huvudmän, däribland Nynäshamns kommun. Läs mer om K-ULF
Startuppgift & whiteboard-samarbete
Genom att skicka ut enkäter till matematiklärare i Nynäshamns kommun identifierades att många elever kände låg motivation och hög stress inför matematiklektionerna. För att motverka detta infördes startuppgifter, inspirerade av Craig Bartons bok "Hjärnan i matematikundervisning".
Resultaten var tydliga: 93% av de 307 deltagande eleverna upplevde att startuppgifterna hjälpte dem att få en bättre start på lektionerna och minskade deras stress. Eleverna kände att de blev bättre förberedda och kunde lättare fokusera på matematikuppgifterna.
Lärarna märkte också positiva effekter. ”Startuppgifterna gav eleverna en strukturerad start på lektionen och hjälpte dem att repetera gammal kunskap,” säger Agneta Jansson. På grund av de positiva resultaten planerar Gröndalsskolan att fortsätta använda startuppgifter i matematikundervisningen, i hopp om att förbättra elevernas lärande och prestationer.
Läs mer också i den artikel "Övervinn matematikstress! Nytänkande i Nynäshamn"