Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Koordinerade transporter kan ge stora bränslebesparingar

När lastbilar kör nära varandra minskas luftmotståndet för den bakomvarande bilen, vilket i gynsamma fall kan spara 15% av bränsleförbrukningen.

Demonstrationen visar hur lastbilar kan optimera sina rutter för att kunna sammanstråla på vägen och bilda fordonståg, i syfte att minska bränsleåtgången. Ruttoptimeringen tar hänsyn de faktorer som påverkar bränsleförbrukningen; de viktigaste är fordonsvikt, hastighet och väglutning. Dessutom finns begränsningar, till exempel strikta leveranstider och förarnas kör- och vilotider.

GPS-teknik och mobil kommunikation används för att hålla reda på var de andra fordonen befinner sig och hastigheterna anpassas så att de kan mötas där det är tänkt. När de närmar sig varandra används sensorer och direktkommunikation mellan bilarna för att automatiskt reglera avståndet på ett säkert sätt.

 

Medverkande: Jonas Mårtensson (projektledare), Kuo-Yun Liang, Sebastian van de Hoef, Pedro Lima, Valerio Turri, Bart Besselink, João Pedro Alvito, Matteo Vanin, Rui Oliveira, Dimos Dimarogonas och Karl Henrik Johansson.