Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Furhat – en socialt kompetent robot med ett uppdrag som spelledare

Syftet med demonstrationen är att visa hur en robot kan hantera ett uppdrag och samtidigt interagera socialt med flera mänskliga aktörer.

Furhats huvudsakliga uppgift under demonstrationen är att agera spelledare. Spelkort med olika motiv på en stor liggande pekskärm ska placeras i rätt ordning. Furhat bjuder in spelarna, förklarar reglerna och sedan kan spelet börja. Furhat kan vända huvudet mot den han pratar med och även följa sina medspelare med blicken.

Naturlig språkförståelse och datorseende används för att tolka användarnas tal och rörelser, och i kombination med lämpliga ansiktsuttryck och huvudrörelser gör tekniken att Furhat känns socialt kompetent och närvarande vid demonstrationen.

Marknaden för robotar som kan anpassa sig till föränderliga miljöer och även har en viss social kompetens förväntas öka i framtiden.
 

Medverkande: Jonas Beskow (projektledare), Gabriel Skantze samt doktoranderna Martin Johansson och Kalin Stefanov.