Till innehåll på sidan

Institutionen för filosofi och historia

På institutionen för filosofi och historia bedriver vi forskning, utbildning och doktorandutbildning inom många av filosofins olika grenar, etik, historiska kärnämen, teknikhistoria, miljöhumaniora och mycket mer. Institutionen består av avdelningen för Filosofi, avdelningen för Historiska studier av teknik, vetenskap och miljö samt forskningscentret KTH Environmental Humanities Laboratory. Besök oss gärna på Teknikringen 72-76 på KTH Campus.

Institutionen tillhör Skolan för arkitektur och samhällsbyggnad.

Du har tidigare nekat visning av innehåll av typen "Extern media". Vill du visa innehållet?

Publikationer

[1]
A. Klüppelberg, "Nuclear and Hydrotechnical Expertise Combined : Gidroproekt and the South Ukraine Energy Complex," Europe-Asia Studies, vol. 76, no. 10, s. 1596-1620, 2024.
[2]
R. R. Gioielli, "The American Single-Family Home: Towards a Social and Environmental History," Global Environment, vol. 18, no. 2, s. 336-369, 2025.
[3]
L. Crochemore et al., "A Framework for Joint Verification and Evaluation of Seasonal Climate Services across Socioeconomic Sectors," Bulletin of The American Meteorological Society - (BAMS), vol. 105, no. 7, s. 1218-1236, 2024.
[4]
S. O. Hansson, "A Proof That This Article Has Not Been Published in Think," Think Uk, vol. 24, no. 69, s. 29-30, 2025.
[5]
I. Lidström, "A Bouncing Echo of Medieval Heydays? : The Legacy of Park (Jeu de Paume) in Gotland," International Journal of the History of Sport, 2025.
[6]
S. Sörlin, "Sverker Sörlin svarar direkt [på artikel av Benjamin Dousa]," Dagens Nyheter, no. 2025-06-25, 2025.
[7]
S. Sörlin, "Bäste Benjamin Dousa : Vem har slängt dig under bussen?," Dagens Nyheter, no. 23 June, 2025.
[8]
C. Summerhayes et al., "Response to Marks (2025): Contemporary global warming versus climate change in the Holocene," Przegląd Geologiczny, vol. 73, no. 5, s. 469-476, 2025.
[9]
N. Wormbs, "Indigenous influence as science diplomacy : The case ofthe Arctic Council and its scientific assessments," i Inventing a shared science diplomacy for Europe : Interdisciplinarycase studies to think with history, Mays C, Laborie L, Griset P red., 2022, s. 193-200.
[10]
T. Grüne-Yanoff, "Boosts are not Educative or System-2 Nudges," Mind & Society, 2025.
Fullständig lista i KTH:s publikationsportal