Nötningsmodell
Målsättningen i detta projekt är att utveckla en allmän modell för nötningssimulering.
Tidigare nötningssimuleringar av gruppen har alla baserats på de fundamentala principerna:
- att observera en enskild punkt på en kontaktyta
- att betrakta processen som ett begynnelsevärdesproblem.
Tidigare studier av nötningsmodeller har gett att nötningsgraden kan formuleras som en produkt av yttoppar eller partiklar som interagerar med den punkt som observeras på ena kontaktytan per sekund och den nötning som varje typisk yttopp ger när den interagerar med punkten. Eftersom yttopografin hos verkliga ytor med fördel kan betraktas stokastiskt, bör även friktions och nötningsprocessen betraktas stokastiskt. Problemet har studerats en tid och en stokastisk nötningsmodell har utvecklats.
Publikationer i projektet:
Andersson s and Olofsson U. (2005) Toward a general model for wear simulation. IRG-OECD Meeting, June 2005, Uppsala.
Andersson S, Söderberg A. and Olofsson U. (2006, 2008) A stochastic wear model for the interaction between a rough and a smooth surface. Nordtrib 2006, June 7-9, 2006, Helsingör, Denmark, Wear (2008) 763-769.
Andersson S and Olofsson U. (2007) Simulation of plastic deformation and wear of a rough surface rubbing against a smooth wear resistant surface. Rotrib’07, Nov. 08-09, Bucharest, Romania.