Hitta rätt väg i karriären genom en KTH-mentor
KTH-alumn Katarina Wall Stenberg och ingenjörsstudenten Kim Taalbi träffas regelbundet som mentor och adept på fiket i KTH Biblioteket.
– Vi stämmer av nuläget och arbetet framåt. För mig är det framför allt värdefullt att få en inblick i vad som väntar i arbetslivet och hur företagen resonerar, säger Kim Taalbi, som siktar på ingenjörsexamen i farkostteknik med inriktningen teknisk mekanik.
Till vardags är Katarina Wall Stenberg gruppchef för teknisk infrastruktur på Handelsbankens IT-avdelning. Sedan början av läsåret är hon även Kim Taalbis mentor.
– Vi samtalar om aktuella frågor och är noga med att få med en konkret uppgift eller fundering till varje möte, berättar hon.
Sedan hon tog KTH-examen i farkost- och systemteknik 1995 har Katarina Wall Stenberg hunnit leda projekt och arbetsgrupper inom bland annat telekom-branschen, transportindustrin, Polisen, försäkringsbolag och inom universitets- och bankvärlden.
De senaste fyra åren har hon även valt att ta sig an adepter från KTH.
– Dels är jag tacksam över att kunna ge tillbaka lite av all den tid och energi som jag har fått genom min egen utbildning. Dels är det superroligt att se hur ingenjörsstudierna har förändrats sedan jag själv gick på KTH – idag har studenterna en helt annan bredd i sin samlade kompetens, säger hon.
Kim Taalbi berättar att han siktar på en framtida karriär inom området materialprovning, med specialisering på fogteknik och hållfasthet.
– Min plan att undvika att fastna i ett spår när det är dags att gå ut på arbetsmarknaden. Det är viktigt att behålla ett öppet sinne och våga prova olika alternativ. Jag vill vara flexibel när det gäller inriktningen och testa mig fram i början för att fördjupa mig i en specifik yrkesroll i ett senare skede, säger han.
Katarina Wall Stenberg kan konstatera att dagens KTH-studenters vanligaste frågor och funderingar fortfarande är desamma som när hon själv pluggade.
– Flera av tankegångarna känner jag igen, som oro för betygen. Mitt bästa tips är att alltid gå på känsla och satsa på att plugga de ämnen man själv tycker är roligast. I slutändan är det viktigare att ha tagit examen än att ha jättehöga betyg i svåra ämnen.
I sitt jobb som gruppchef på Handelsbanken anställer hon själv ingenjörer, och hon ser det både som värdefullt och lärorikt att få följa dagens studenter.
– Idag kopplas de teoretiska studierna tydligare till tillämpbara sammanhang, närmare industrin, och det är intressant att få följa den utvecklingen.
Hon konstaterar att pedagogiken inom teoretiska studier är annorlunda idag, med bland annat hemtentor och grupparbeten.
– Studenterna jobbar mycket mer tillsammans, medan jag upplevde att vi på 1990-talet mest satt och arbetade var och en för sig. Dagens studenter förbereds verkligen på hur framtidens yrkesvardag kommer se ut, säger hon.
Kim Taalbi har pedagogiken med sig i sin yrkesbakgrund som lärarvikarie i svenska och matematik på högstadiet, och som tidigare coach i amerikansk fotboll på proffsnivå för Stockholm Mean Machines – Sveriges mest framgångsrika lag i amerikansk fotboll.
– Jag kan tänka mig att själv bli mentor i framtiden, för att hjälpa KTH-studenter att hitta rätt karriärvägar framåt, säger han.
Text: Katarina Ahlfort
Foto: Privat/Malin Norlén