Utbildningens upplägg
Huvudområdet teknik och hälsa är tvärvetenskapligt till sin karaktär där kunskaper och praktiker från olika ämnes- och vetenskapsområden förenas. Undervisningen i programmet utgår ifrån ett systemteoretiskt perspektiv med fokus på socioteknik, det vill säga samspelet mellan människa, teknik och organisation (MTO). Med anledning av programmets tvärdisciplinära karaktär sker utbildningens succesiva fördjupning inom huvudområdet i det två specialområdena (se ovan).
Teknik, hälsa och arbetsmiljöutveckling (WEE) inkluderar fördjupningar i teknisk och fysisk arbetsmiljö samt organisering och ledning av arbetsmiljöarbete. Inriktningen ger en successiv fördjupning av kunskaper i arbetsmiljöledning med fokus på den tekniska arbetsmiljön, från arbetets organisering, via förändringsarbete och riskanalys till den tekniska arbetsmiljöns ekonomiska effekter på verksamheten. På motsvarande sätt kan produkters ergonomiska utformning optimeras utifrån de ekonomiska konsekvenserna. Denna inriktning är utformad för att möta regeringens och företagshälsovårdsdelegationens direktiv om utbildning av arbetsmiljöingenjörer på avancerad nivå. Efter genomfört program erhåller studenten kompetens som arbetsmiljöingenjör (Work Environment Engineer).
Ergonomi och människa, teknik organisation (HFE) utgår från definitionen av ergonomi, såsom den är formulerad av International Ergonomics Association (IEA). Från denna internationella definition framgår det att disciplinen i grunden är ett tekniskt ämnesområde som har konstruktion och design av arbetsplatser, arbeten, produkter och system som sin huvudsakliga uppgift. Efter genomfört program erhåller studenten kompetens som Human Factors-specialist/ ergonom (Human Factors and Ergonomics).
Undervisningen sker delvis på distans, och i form av blended learning. Delvis på distans innebär att undervisning i de flesta kurser genomförs på campus, fyra till fem dagar, ungefär var tredje vecka. Däremellan arbetar studenten självständigt eller i grupp med projekt och e-learning aktiviteter. I vissa kurser som samläses med andra program vid KTH kan undervisningen på campus komma att genomföras mer regelbundet än vad som anges ovan. Genom projektarbeten och slutligen examensarbetet får studenten träna sig i att integrera de
förvärvade kunskaperna och erfarenheterna från huvudområdets olika kurser.
Under det första året väljer studenterna att få kompetens som arbetsmiljöingenjör (Work Environment Engineering) alternativt Human Factors-specialist/ergonom (Human Factors and Ergonomics). År 1 kan om så önskas avslutas med ett 15 hp examensarbete, vilket ger möjlighet till magisterexamen. År 2 består av ämnesfördjupningar inom områdena arbetsmiljöarbete och produktutveckling, ergonomi och Human Factors, samt utformning av fysisk och organisatorisk arbetsmiljö.
Kurser
Utbildningen sker i kursform. Kurslistor finns i bilaga 1.
Årskurs 1
Under det första läsåret är tre kurser obligatoriska på vardera 7.5 hp.
Utöver de tre obligatoriska kurserna skall man också läsa villkorligt valfria kurser. Kursernas fokus ligger inom programmets två inriktningar:
Med fokus inom Teknik, hälsa och arbetsmiljöutveckling (Work Environment Engineering, WEE)
Med fokus inom Ergonomi och människa, teknik organisation (Human Factors and Ergonomics, HFE)
Årskurs 2
Under det andra året är en kurs omfattande 7.5 hp obligatorisk samt villkorligt valfria kurser, vilka omfattas av 7.5 hp vardera.
Vårterminen år 2 består av ett examensarbete om 30 hp. Det kan utföras individuellt eller i grupp om två studenter.
Betygssystem
För kurser på KTH används en sjugradig målrelaterad betygsskala A-F som slutbetyg för kurser på grundnivå och avancerad nivå. A-E är godkända betyg med A som högsta betyg. Betygen godkänd (P) och underkänd (F) används som slutbetyg då särskilda skäl föreligger.
Villkor för deltagande i utbildningen
För deltagande krävs antagning till kurs inom programmet samt registrering på kurs. Kursregistrering görs via den personliga menyn på www.kth.se.
Vissa av de valfria kurserna kan ha platsbegränsning för antalet deltagare. Urval av sökande sker då enligt i första hand antal avklarade poäng inom programmet och i andra hand betyg.
För studenter som påbörjar utbildning från och med höstterminen 2018 ersätts tidigare uppflyttningskrav med krav på särskild behörighet till kurs. Krav på särskild behörighet specificeras i kursplanen.
Examensarbete
Examensarbetet omfattar 30 högskolepoäng och utförs under år två, läsperioderna tre och fyra. Examensarbete skagöras inom studentens specialområde inom teknik, arbete och hälsa. Det kan utföras vid ett företag, organisation eller vid en forskande institution (KTH eller annat universitet). Examensarbetet kan påbörjas när kursens särskilda behörighetskrav är uppfyllda. Betygsättningen är pass eller fail, betygskriterier redovisas i aktuell kursplan
Examen
För att avlägga masterexamen inom huvudområdet teknik och hälsa (Master of Science) krävs godkänt betyg i samtliga kurser i den studerandes studieplan. Studieplanen skall omfatta 120 högskolepoäng varav ett examensarbeteomfattande 30högskolepoäng.
Studenten ansöker själv om examen online via KTH:s webb