Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

Utbildningens genomförande

Utbildningens upplägg

Utbildningen ges i samarbete mellan KTH och Stockholms universitet.

Utbildningen ges övervägande på distans med vissa campusträffar.

Den verksamhetsförlagda utbildningen genomförs på skolor på dagtid, måndag–fredag, vanligen på studentens hemort. Verksamhetsförlagd utbildning kan normalt ej genomföras på distans, utan måste äga rum på plats i en skola när verksamhet pågår.

Studerande som antagits till programmet och ej slutfört det inom de planerade tolv månaderna, kan begära att få slutföra programmet även efter det att utbildningsplanen upphört att gälla. Därvid gäller de begränsningar som anges i kursplanerna för de i utbildningen ingående kurserna.

Av förordning SFS 2016:705 om kompletterande pedagogisk utbildning som leder till ämneslärarexamen för personer som har en examen på forskarnivå framgår i 14 § att det i utbildningsplanen ska anges vilken omfattning av utbildningen som studenten ska ha fullgjort efter sex månaders studier. Efter sex månaders studier ska minst 30 av totalt 90 hp vara godkända. Avstämning sker varje år i september.

Enligt förordning SFS 2016:705 framgår att student som genomgått utbildning enligt denna förordning och som uppfyller kraven för ämneslärarexamen har rätt att få en sådan ämneslärarexamen till och med den 31 december 2031.

För att erhålla utbildningsbidrag under studietiden gäller de regler som framgår av SFS 2016:706, Förordning om utbildningsbidrag för kompletterande pedagogisk utbildning som leder till ämneslärarexamen för personer som har en examen på forskarnivå.

Riksdagen har beslutat att från och med 1 april 2008 ska lärarstudenter som inom utbildningen genomför verksamhetsförlagd utbildning (VFU), genomgå en registerkontroll. För att få möjlighet att genomföra de utbildningsmoment som är förlagda ute i skolor krävs ett registerutdrag från polismyndigheten.

Kurser

Utbildningen sker i kursform. Kurslistor finns i bilaga 1.

Kurslistan kommer uppdateras

Betygssystem

För kurser på KTH används en sjugradig målrelaterad betygsskala A-F som slutbetyg för kurser på grundnivå och avancerad nivå. A-E är godkända betyg med A som högsta betyg. Betygen godkänd (P) och underkänd (F) används som slutbetyg då särskilda skäl föreligger.

För kurser inom programmet används främst en sjugradig målrelaterad betygsskala A–F som slutbetyg för kurser på grundnivå och avancerad nivå. A–E är godkända betyg med A som högsta betyg. Betygen P/F tillämpas på vissa kurser då särskilda skäl förekommer. Betygen A-F används som slutbetyg på examensarbete och inte P/F som är brukligt i examamensarbete på KTH då kursen ges tillsammans av KTH och Stockholms universitet. Kurser med VFU kan ha en tregradig betygsskala Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG).

Betygsskala framgår av respektive kursplan.

Villkor för deltagande i utbildningen

För deltagande krävs antagning till kurs inom programmet samt registrering på kurs.

För fortsatta studier krävs att särskild behörighet till kurs uppfylls. Krav på särskild behörighet specificeras i respektive kursplan.

Studenten ansvarar för att webbregistrera sig till aktuella kurser inför varje termin, även termin 1. Detta görs under en begränsad period. Registreringen innebär att studenten är aktiv och är i sin tur en förutsättning för anmälan till tentamen, för att studieresultat ska kunna rapporteras in och för att utbildningsbidrag ska kunna betalas ut. Observera att den som ej är registrerad i tid till en kurs som innehåller ett VFU-moment riskerar att förlora sin VFU-plats och därmed möjligheten att bli examinerad på kurser som innehåller verksamhetsförlagda delar.

Examen

Följande examina kan utfärdas

  • Ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan i två undervisningsämnen
  • Ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan i ett undervisningsämne
  • Ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7–9 i tre undervisningsämnen
  • Ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7–9 i två undervisningsämnen
  • Ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7–9 i ett undervisningsämne