Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

Årskurs 5

Enligt utbildningsplanen för programmet ingår dessa kurser i årskurs fem.

Observera att de eventuella anmälningskoder och perioder som anges är baserade på läsåret 2016/2017. Läses denna årskurs vid ett senare tillfälle kan andra anmälningskoder och perioder komma att gälla.

Gemensamma kurser

De övergripande målen för utbildningens olika årskurser genomgår normalt endast små förändringar från år till år. Det femte året är obligatoriskt för studenter som påbörjar sin utbildning ht-07 eller senare.

Nedanstående formulering avser 2013/2014.

Den engelska texten hänför sig till det tvååriga masterprogrammet, med samma upplägg som arkitektutbildningens avancerade nivå.

Mål för årskurs 4 och 5

Studenten ska visa förmåga att kritiskt, självständigt och kreativt genomföra och utvärdera kvalificerade och skapande uppgifter.

Studenten ska visa förmåga att med helhetssyn väga in relevanta aspekter i sina bedömningar och avvägningar.

Studenten ska visa förutsättningar att basera sitt arbete på kravet på långsiktiga och funktionella lösningar av hög kvalitet och med god gestaltning.
Studenten ska visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla ämnet, sin egen kompetens och projektets djup, samt metod(-er).
Studenten ska visa förmåga att förstå kontexten och kunna tolka denna utifrån olika aspekter.
Studenten ska visa stor kunskap och insikt i arkitekturens teknik, arkitekturens historia och teori och gestaltning och kunna integrera denna i sitt arbete.

Studenten ska ha djupare förståelse för och kunna föra en diskussion om de tidigaste begreppen såsom inre logik, massa/tomrum, rörelse/struktur, ljus/taktilitet, program, plats, tektonik ur olika perspektiv.

Studenten ska kunna arbeta med begreppet struktur både från ett arkitektoniskt och konstruktivt perspektiv.

Studenten ska kunna framställa detaljritningar, planer, sektioner, elevationer och situationsplan samt visualisering och modeller/presentationstekniker av mycket hög kvalitet och som beskriver projektet väl utifrån många olika aspekter.

Oavsett vilken studio eller vilka kurser studenten går ska studenten någon gång under året konkretisera sitt projekt/arbete. Studenten ska genom ritningar och modeller visa att hon eller han behärskar en fördjupning i skalor från 1:200 ner till skala 1:1-1:20. Konkretiseringen ska visa hög nivå av konstnärlig gestaltning och en insiktsfull konstruktiv lösning.

Projektarbetet är individuellt om inte annat anges.

Samtliga projektet ska dokumenteras i en portfölj. Ritningar och samtliga analyser och modeller ska finnas med i dokumentationen. Processen ska redovisas

Generellt för årskurs 5

Det femte läsåret riktar sig till studerande som avser att avlägga den nya 300hp arkitektexamen. Årskurs 5 inleds med kurser och projekt medan själva examensarbetet görs under andra terminen, förutsatt att första terminen blir godkänd.

I femte årskursen sker höstens undervisning på engelska eller svenska. Examensspråket är normalt svenska eller annat nordiskt språk.

Förkunskapskrav för examensarbete

Förutsättningen för att examensarbetet får påbörjas är att alla tidigare utbildningsmoment är godkända.

Obligatoriska kurser

Kursens kod och namnAnm. kodOmf.P1P2P3P4
A52A13 Studioprojekt, avancerad nivå12,0 hp12,0
A52B13 Studioprojekt, avancerad nivå12,0 hp12,0

Villkorligt valfria kurser

Kursens kod och namnAnm. kodOmf.P1P2P3P4
A42A13 Studioprojekt, avancerad nivå12,0 hp12,0
A52O1A Orientering; Arkitekturens teknik, teori och historia 53,0 hp3,0
A52ARX Examensarbete inom arkitektur, avancerad nivå30,0 hp15,015,0
A52EXA Examensarbete inom arkitektur, avancerad nivå30,0 hp15,015,0
A52SEH Seminariekurs, avancerad nivå 5HT3,0 hp1,51,5
A42B13 Studioprojekt, avancerad nivå12,0 hp12,0
A42C14 Studioprojekt, avancerad nivå12,0 hp12,0
A52O2A Orientering; Arkitekturens teknik, teori och historia 5:23,0 hp3,0
A52SEV Seminariekurs, avancerad nivå 5VT3,0 hp1,51,5
A42D14 Studioprojekt, avancerad nivå12,0 hp12,0