Kursen förmedlar utifrån konkreta exempel och problembaserat induktivt lärande de teoretiska modeller som behövs för effektiv reflektion och analys av interkulturella situationer, kommunikation och lagarbete.
Den ger studenten tillfälle att tillsammans med andra lära in och öva olika praktiska metoder för att arbeta konstruktivt, kreativt och etiskt med personlig och kulturell variation och mångfald, samt för att kunna hantera kritiska interkulturella situationer.
Kursen bidrar till ökad självmedvetenhet och insikt i viktiga frågor som exempelvis identitet, stereotyper, normer och handlingsmönster.
Vi kommer under kursen att undersöka vilka för studentens specifika yrkesgrupp relevanta roller och förväntningar som kan finns i olika länder, företag och arbetsplatser, samt diskutera vilka konsekvenserdetta kan få vid exempelvis multidisciplinära och internationella projektarbeten.
Vi diskuterar hur interkulturell kompetens länkar till värdegrunder för KTH:s, andra universitets och organisationers värdegrunder,tillglobalt medborgarskap och till hållbar utveckling.
Kursen tar även upp emotionella aspekter av internationellt lagarbete, utlandsvistelser, utlandsstationering och återkomst till hemlandet.
Dokumentation, reflektion och redovisning av interkulturella erfarenheter och lärande tas upp både somett steg i arbetet mot självständig vidareutveckling och som direkt kopplat till framtida anställningsbarhet
Kursen ges på engelska och drar medvetet nytta av det faktum att KTH har studenter med olika bakgrunder på samtliga nivåer.