Kursen behandlar skolans uppdrag, att eleverna ska finna, tillägna sig och utveckla kunskaper samt att utbildningen ska främja elevernas allsidiga utveckling och lärande, med särskilt ansvar för elever med funktionsnedsättning och för de elever som av olika anledningar har svårigheter att nå målen för utbildningen. Elevers delaktighet och inflytande diskuteras i relation till nationella och internationella styrdokument samt lärares bemötande. Kursen ger fördjupade kunskaper i hur lärare kan identifiera och i samverkan med andra hantera specialpedagogiska behov i undervisningen inklusive neuropsykiatriska svårigheter, genom att uppmärksamma elever i behov av extra anpassningar eller särskilt stöd, samt leda utformning av stöd och stimulans utifrån elevernas förutsättningar, behov och kunskapsnivå. Specialpedagogiska insatser relateras till vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet samt etiska aspekter. Med utgångspunkt i specialpedagogik som tvärvetenskap belyser kursen såväl historiska synsätt på specialpedagogiska insatser som dagens undervisning. Kursens verksamhetsförlagda utbildning, 1 högskolepoäng, ger den blivande läraren kunskap om specialpedagogisk verksamhet inom relevant undervisningsområde.
UQK701 Specialpedagogik- ungdomar och vuxna 5,0 hp
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan UQK701 (HT 2021–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Kursplan se länk till Stockholms universitet
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Rekommenderade förkunskaper
Om du har för avsikt att gå specialpedagogikkursen är det viktigt att du registrerar dig i tid, så att du får access till kursplattformen i Canvas och därigenom möjlighet att ta del av Zoom-länkar till undervisningstillfällena.
Utrustning
Dator installerad med det digitala mötesprogrammet Zoom.
Kurslitteratur
Aspelin, J., Östlund, D., & Jönsson, A. (2020). It means everything´: special educators’ perception of relationships and relational competence. European Journal of Special Needs Education, DOI: 10.1080/08856257.2020.1783801
Haug, P. (2017). Understanding inclusive education: ideals and reality. Scandinavian Journal of Disability Research, 19(3), 206–217
Hjörne, E. (2016). The narrative of special education in Sweden: History and trends in policy and practice. Discourse: Studies in the Cultural Policies of Education, 37(4), 540–552.
Hylander, I. & Guvå, G. (2017). Elevhälsa som främjar lärande: om professionellt samarbete i retorik och praktik. Studentlitteratur
Jakobsson, I-L., & Nilsson, I. (2019). Specialpedagogik och funktionsvariationer: att möta barn och unga med funktionsnedsättningar i en utvecklande miljö. Natur & Kultur
Juvonen, J., Lessard, L.M., Rastogi, R., Schacter, H.L., & Smith, S. (2019). Promoting social inclusion in educational settings: Challenges and opportunities. Educational Psychologist, 54(4), 250-270
Persson, S. (2017). Forskningslitteracitet – en introduktion till att förstå, värdera och använda vetenskaplig kunskap. Forskning i korthet, nr 1. Printhuset Electra
Qvartrup, A., & Qvortrup, L. (2018). Inclusion: Dimensions of inclusions in education. International Journal of Inclusive Education, 22(7), 803-817.
von Wright, M. (2001). Det relationella perspektivets utmaning. En personlig betraktelse. I Skolverket Att arbeta med särskilt stöd. Några perspektiv (ss. 9-20). Liber.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- MOD1 - Specialpedagogik - ungdomar och vuxna, 5,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Student som fått betyget Fx har möjlighet att komplettera inlämnat betygsunderlag inom en vecka efter det att kompletteringsbehov har meddelats. Godkänd komplettering ges betyg (E-A).
Student som fått betyget Fx eller F på ett prov har rätt att genomgå ytterligare prov så länge kursen ges för att uppnå lägst betyget E.
Möjlighet till plussning
Student som fått lägst betyget E på prov får ej genomgå förnyat prov för högre betyg.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Övergångsbestämmelser
När en kurs är upphävd eller kursinnehållet väsentligen ändrats har studenten rätt att en gång per termin under en period av tre terminer examineras enligt denna kursplan.
Övrig information
Det är givetvis tillåtet att citera andra källor, men såväl direkta citat som indirekta referat måste alltid vara försedda med korrekta och fullständiga referensuppgifter.
Att kopiera eller skriva av ett kortare eller längre avsnitt och ange sig själv som författare till texten är förbjudet. Det betraktas som plagiat. Ett exempel på plagiat är att ordagrant eller nästan ordagrant skriva av en text (detta innefattar även delar av en text och enstaka meningar) och inte ange varifrån detta kommer. Plagiat kan även anses vara fallet om du använder andras text så att du får den att framstå som din egen. Andras text kan exempelvis utgöras av kurslitteratur eller texter du funnit på internet eller ur en studiekamrats hemtentamen.
Det är inte tillåtet att använda egna tidigare examinerade uppgifter som hemskrivningar, självständiga arbeten (uppsatser/examensarbeten) som du själv har skrivit eller skrivit tillsammans med andra, och som publicerats eller lämnats in till detta universitet eller andra lärosäten. Korrekt är att tydligt ange att det är återanvändning och markera citatet med citattecken och hänvisning. Om du är tveksam till vad som betraktas som fusk kan du kontakta studierektorn i specialpedagogik. För mer information: Stockholms universitets riktlinjer för disciplinärenden
Övriga föreskrifter
Kursen ingår i programmet Civilingenjör och lärare (CL, 300 högskolepoäng). Programmet ges av Kungliga Tekniska högskolan (KTH). Kursen ges i samarbete med Stockholms universitet och Kungliga Tekniska högskolan. Kursansvarig är Specialpedagogiska institutionen vid Stockholms universitet.