- Hållbar utveckling med fokus på ekologisk och social hållbarhet inkl miljöetik.
- Utmaningar och möjligheter för hållbar utveckling i samhället, med fokus på lärandets roll.
- Teknikens roll för en hållbar samhällsutveckling (strategier, systemanalytiska angreppssätt)
- Ekonomiska och juridiska styrmedel och verktyg (Sveriges miljömål, miljöbalken, utsläppsrätter mm, ISO 14 000
- Didaktisk analys och reflektion kring relationen undervisning, lärande och hållbar utveckling.
- Skilda teoretiska perspektiv på lärande i hållbar utveckling.
- Orientering i styrdokument kring utbildning för hållbar utveckling.
- Metoder för planering, genomförande och utvärdering av undervisning för hållbar utveckling.
MJ2612 Lärande och hållbar utveckling 6,0 hp

Kursen behandlar olika sätt att organisera undervisning och skapa förutsättningar för lärande i hållbar utveckling. Genom kursen ges möjlighet att tillägna sig teoretiska kunskaper på området, samt pröva och reflektera kring metodiska idéer på ett sådant sätt att medvetna val av innehåll i undervisning i hållbar utveckling kan göras. Under kursen erbjuds även redskap för att planera, genomföra och utvärdera undervisning i hållbar utveckling.
Information per kursomgång
Information för HT 2025 Start 2025-08-25 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-08-25 - 2025-10-24
- Perioder
- P1 (6,0 hp)
- Studietakt
50%
- Anmälningskod
51618
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Svenska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
- Ingen information tillagd
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan MJ2612 (HT 2025–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Det övergripande syftet med kursen är att ge en överblick över Hållbar Utveckling och att skapa förutsättningar för lärande i Hållbar Utveckling. Fokus ligger dels på de hot och möjligheter vår livsstil och teknisk utveckling kan ha på en Hållbar Utveckling dels på hur teorier om lärande för Hållbar Utveckling kan omsättas vid planering, genomförande och utvärdering av undervisning.
Efter fullföljd kurs skall studenten kunna:
- Förklara begreppet Hållbar utveckling (HU)och beskriva hoten mot HU utifrån en verksamhet och vår livsstil.
- Föreslå och motivera strategier och åtgärder för olika möjligheter att främja en hållbar utveckling utifrån ett systemanalytiskt perspektiv.
- Ange och beskriva de styrmedel och verktyg som man inom industri och samhälle använder för att minska miljöbelastningen från en produkt eller verksamhet.
- Reflektera över ingenjörens och utbildarens roll för en Hållbar Utveckling.
- Beskriva och analysera sociala, ekonomiska och ekologiska aspekters inverkan på utbildning i Hållbar Utveckling.
- Utifrån teorier om lärande i Hållbar Utveckling planera, genomföra och utvärdera undervisning.
- Använda didaktisk teori för att ta ställning till och göra medvetna val av innehåll och undervisningsmetoder.
- Söka information från den vetenskapliga litteraturen och sammanfatta den i en skriftlig rapport samt kritiskt granska en annan grupps arbete
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Kursen AL1130 alternativr MJ1530 samt minst 100 poäng inom ett tekniskt eller naturvetenskapligt program med integrerad pedagogisk utbildning.
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL2 - Inlämningsuppgift, 1,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- PRO2 - Projekt, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- SEM5 - Seminarium, 0,5 hp, betygsskala: P, F
- SEM6 - Seminarium, 0,5 hp, betygsskala: P, F
- SEM7 - Seminarium, 0,5 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Tentamen, 2,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Övergångsbestämmelser
För student som har påbörjat men inte avslutat MJ2612 innan ändring av examinationskraven, sker examination under övergångsperioden på följande sätt:
Student som ej godkänts på moment INL1, - hp, P/F, examineras med moment INL2, 1 hp, A-F. Betyg E eller högre likställs med betyg P enligt de tidigare bestämmelserna.
Student som ej godkänts på moment PRO1, 2,5 hp, A-F, examineras med moment PRO2, 1,5 hp, P/F samt en särskild skriftlig uppgift motsvarande 1 hp som betygsätts A-F. I detta fall måste studenten kontakta examinator inför kursstart.