- Grundläggande CPS-koncept, karakteristik och implikationer
- Artificiell Intelligens i cyberfysiska system
- Systemtänkande och systemdynamiska verktyg för att förstå cyberfysiska system
- Konstruktionsprojekt
MF2141 Smarta cyberfysiska system för hållbarhet 6,0 hp

Information per kursomgång
Information för HT 2025 Start 2025-10-27 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-10-27 - 2026-01-12
- Perioder
- P2 (6,0 hp)
- Studietakt
33%
- Anmälningskod
50788
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Min: 5
- Målgrupp
Obligatorisk för TMEKM1 och TIEMM1 CYPS
Sökbar för alla studenter under förutsättning att kursen kan ingå i programmet
Sökbar för inresande utbytesstudenter
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Schema är inte publicerat
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan MF2141 (HT 2025–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- Definiera cyberfysiska system utifrån deras unika karakteristik, samt ge exempel på hur sådana system relaterar till ett sociotekniskt skifte och hållbar utveckling.
- Förklara olika aspekter av cyberfysiska systems komplexitet samt viktiga aspekter för hur denna komplexitet kan hanteras/utformas.
- Förklara olika metoder från området artificiell intelligens med tonvikt på pålitlighet, deras tillämpning i cyberfysiska system och deras för- och nackdelar.
- Förklara principer för systemtänkande (“eng. Systems Thinking”) och deras tillämpning på cyberfysiska system.
- Skapa modeller av representativa cyberfysiska system och analysera dem för att studera specifika effekter.
- Konstruera ett konceptuellt cyberfysiskt system, relaterandes till ovanstående mål, samt med referens till en eller flera relevanta mål för hållbar utveckling från FN.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Teknologie kandidatexamen eller motsvarande.
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift 1, 3,0 hp, betygsskala: P, F
- INL2 - Inlämningsuppgift 2, 1,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- INL3 - Inlämningsuppgift 3, 0,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- LAB1 - Lab uppgift, 1,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.