Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

MF2086 Forskningsmetodik i ledning och organisation 6,0 hp

Kursen ger fördjupning inom ämnet organsiation och ledarskap samt det kunnande i metoder och angreppssätt som krävs för att påbörja examensabete och eventuella fortsatta forskarstudier i ämnet. Kunskapen som kursen ger är också nödvändig i mer praktisk verksamhet för att kunna förstå och använda sig av forskning i denna.

Information per kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Termin

Information för VT 2026 Start 2026-01-13 programstuderande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2026-01-13 - 2026-06-01
Perioder
P3 (3,0 hp), P4 (3,0 hp)
Studietakt

17%

Anmälningskod

60507

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Engelska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

Min: 5

Målgrupp
Ingen information tillagd
Planerade schemamoduler
[object Object]
Schema
Schema är inte publicerat

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan MF2086 (VT 2020–)
Rubriker med innehåll från kursplan MF2086 (VT 2020–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Deltagarna kommer att bedriva ett vetenskapligt arbete där det ingår att samla, beskriva och analysera data med lämplig forskningsmetod. Resultaten ska diskuteras i relation till tidigare och framtida forskning, samt analysera svagheter och styrkor i egen och andras forskning.

Arbetet ska presenteras muntligt och skriftligt.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

- beskriva flera olika forskningsmetoder av både kvalitativ och kvantitativ art

- applicera flera olika forskningsmetoder av både kvalitativ och kvantitativ art. Exempel på dessa metoder för kvantitativ analys är medelvärdesjämförelse (t-test och ANOVA) och multipel regressionsanalys. Exempel på en metod för kvalitativ analys är textanalys med öppen kodning

- välja forskningsmetoder som är relevanta för olika typer av forskningsstudier

- förklara och diskutera metodologiska svagheter och styrkor i forskning

- demonstrera analytiskt och kritiskt tänkande

- tillämpa KTHs etiska regler för kopiering och citering av andras arbeten

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Kandidatexamen i maskinteknik eller motsvarande.

MF2046  Produktinnovation eller MF2038  Tjänstedesign, eller motsvarande

Kurslitteratur

Du hittar information om kurslitteratur antingen i kursomgångens kurs-PM eller i kursomgångens kursrum i Canvas.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgift, 2,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • INL2 - Inlämningsuppgift, 2,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • ÖVN1 - Övning, 2,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Maskinteknik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå