Syftet med kursen är att ge studenterna ett djupt och meningsfullt lärande inom utmaningsdrivet teknikbaserat entreprenörskap. Studenterna ska identifiera svårlösta problem med FN:s hållbara utvecklingsmål som utgångspunkt och ta fram en teknisk och entreprenöriell lösning på dessa utmaningar. Inom ramen för sitt projekt ska studenterna analysera idé, koncept, strategi, lämplig teknik, konkurrens och finansiella förutsättningar relaterat till införandet av en innovativ/entreprenöriell idé som har implikationer för hållbarhet. Kursen är helt projektbaserad där mentor stöttar studenternas utveckling av projektet. Studenterna utforskar själva kursinnehållet utifrån ett antal tillhandahållna digitala moduler. Studenterna samarbetar i teambaserat lärande genom att bygga en teknisk lösning på en hållbarhetsutmaning där de behöver ta hänsyn till olika intressenter.
ME2625 Utmaningsdrivet teknikbaserat entreprenörskap 15,0 hp
Information per kursomgång
Information för HT 2024 Start 2024-08-26 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2024-08-26 - 2025-01-13
- Perioder
- P1 (7,5 hp), P2 (7,5 hp)
- Studietakt
50%
- Anmälningskod
51337
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Antal platser
Min: 10
- Målgrupp
- Ingen information tillagd
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan ME2625 (HT 2024–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
1. Identifiera och utvärdera hållbarhetsproblem,
2. Jämföra olika alternativ relaterade till ledning, planering och organisation som uppstår vid genomförandet av innovativa teknikbaserade projekt,
3. Tillämpa sitt tekniska kunnande samt teorier om entreprenörskap och innovation på ett kreativt sätt i syfte att stödja hållbar utveckling med hänsyn till olika intressenter,
4. Generera olika processer för problemlösning som syftar till att med hjälp av teknik lösa komplexa innovations-, entreprenörskaps- och hållbarhetsproblem med hänsyn till olika intressenter,
5. Bygga upp en hållbar, inkluderande och rättvis lösning till ett problem som främjar hållbar utveckling,
6. Analysera konsekvenserna för en hållbar utveckling vid implementering av innovativa, teknikbaserade och entreprenöriella idéer.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Uppnått minst 40 hp från mastersprogrammet ”Technology-based Entrepreneurship (TTBEM)”.
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- INL2 - Inlämningsuppgift, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- INL3 - Inlämningsuppgift, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- INL4 - Inlämningsuppgift, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- PRO1 - Projekt, 3,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
PRO1 har obligatorisk närvaro.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Övrig information
Överlapp med MF2065