Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

LT1071 Rymd, hälsa och autentiskt lärande, distanskurs för verksamma lärare och pedagoger 3,0 hp

Information per kursomgång

Termin

Information för HT 2025 Start 2025-08-25 fristående studerande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2025-08-25 - 2026-01-12
Perioder
P1 (1,5 hp), P2 (1,5 hp)
Studietakt

10%

Anmälningskod

10160

Undervisningsform

Distans Dagtid

Undervisningsspråk

Svenska

Antal platser

20 - 50

Målgrupp
Ingen information tillagd
Planerade schemamoduler
Ingen information tillagd
Del av program
Ingen information tillagd

Kontakt

Examinator

Profile picture Cecilia Kozma

Kursansvarig
Ingen information tillagd

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan LT1071 (HT 2025–)
Rubriker med innehåll från kursplan LT1071 (HT 2025–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

I denna digitala vidareutbildningskurs för verksamma lärare och pedagoger blir rymd och hälsa en plats för inspiration och framtidsdrömmar och ett vardagligt faktum i det moderna livet. Under kursen får du träffa rymdexperter, forskare, hälsoexperter och astronauter, samt pröva på att använda verkliga rymddata. Fakta och diskussioner om autentiskt lärande, hälsa samt didaktik för undervisning med rymdperspektiv behandlas.  

Studenter uppmuntras till att använda rymd- och hälsorelaterade teman och den genuina fascination som ungdomar känner för rymden för att förbättra skolelevernas kompetens i STEM-relaterade ämnen när de genomför ett praktiskt projekt med elever.  

Kursen sker digitalt via zoom och Canvas. 

Lärandemål

Kursen ska ge kunskaper om rymd, hälsa och autentiskt lärande inom STEM-ämnena samt didaktik kopplad till aktuella undervisningsämnen. Kursen innehåller också ett praktiskt moment kopplat till studentens undervisningsämnen och elevgrupp. 

Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna:

  • redogöra för grundläggande begrepp och byggstenar inom rymd, hälsa och STEM 
  • diskutera några aktuella samhällsfrågor där rymden har stor betydelse och hur de kan introduceras för elever. 
  • redogöra för och problematisera generella didaktiska aspekter inom STEM-ämnen 
  • orientera sig i aktuell praxis och didaktisk forskning inom grundläggande STEM-undervisning med rymdtema 
  • analysera relevanta kurs- och ämnesplaner för att identifiera moment och innehåll där kunskaper och förmågor inom rymd, hälsa och autentiskt lärande kan användas 
  • planera och utvärdera undervisning för elever med rymdtema inom ett eller flera STEM-ämnen  

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Grundläggande behörighet 

Kurslitteratur

Du hittar information om kurslitteratur antingen i kursomgångens kurs-PM eller i kursomgångens kursrum i Canvas.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgift, 1,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • SEM1 - Seminarium, 1,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik

Utbildningsnivå

Grundnivå