Kursen ger en översikt över det tekniska ämnesinnehåll och den ämnesdidaktik som krävs för att undervisa i ämnet teknik på grundskolans högstadium.
Följande block ingår:
- Grundskolans teknikämne - historia, kunskapssyn, bedömning mm
- Design och produktframtagning
- Elektroteknik
- Programmering
- Teknik, människa, samhälle och miljö ur ett historiskt perspektiv
- Laborativt arbete, modeller och simulering
- Industriella system
Efter avslutad kurs skall studenten kunna
- planera och utvärdera teknikundervisning i årskurserna 7–9 på grundskolan i enlighet med läroplanens krav
- tillämpa formativ och summativ bedömning i teknikämnet
- använda informations- och kommunikationsteknik som ett hjälpmedel i planering, genomförande och utvärdering av undervisning
- reflektera över grundskolans teknikämnes innehåll och särart – dess mål, traditioner, historia, kunskapssyn och undervisningsformer
- analysera teknikens förhållande till samhällsutveckling, vetenskaper och arbetsliv, i beaktande av aspekter som genus, hälsa, kultur och materiellt välstånd
- konstruera, genomföra och utvärdera laborativa inslag i teknikundervisningen
- använda ingenjörsmässiga metoder i tekniskt konstruktions- och problemlösningsarbete samt kunna utveckla och utvärdera övningar med liknande innehåll för elever i grundskolan
- skriva datorprogram i ett modernt högnivåspråk
- identifiera och använda vanliga elektriska och elektroniska komponenter
- utföra mätningar och beräkningar på elektriska kretsar
- identifiera och beskriva tekniska system i industri och samhälle och använda dessa kunskaper i den egna undervisningen