Detta är en paraplykurs sominnehåller fyra moduler:
- Forskningsetik och forskningens roll i samhället
- Kritisk granskning och utvärdering
- Bred kunskap i fysik
- Presentation
Modulerna kan avklaras på olika sätt för att kursen flexibelt ska kunna klaras av inom ramen för de olika traditioner och förhållningssätt som finns inom programmet och ämnet fysik vid KTH.
För att samla upp en stor del av kursen i en struktur kommer en årlig fysikkonferens för doktoranderna vid KTH att annordnas. Vid denna konferens kan studenterna presentera sina arbeten. För att uppfylla modul 3 och 4 kommer seniora studenter att inbjudas ge allmänna presentationer om ett antal heta ämnen från forskningsfronten. Konferensen kommer även fungera som kursintroduktion.
Kursens innehåll kan sammanfattas som:
- Allmän kunskap om målen med doktorsutbildningen
- Grundläggande forskningsetik
- Forskningsfronten inom fysik
- Kritisk granskning av andras forskning
- Organisering av och deltagande i fysikkonferensen för doktoranderna i programmet
Kursens mål är att försäkra att doktoranderna i programmet har gemensamma och breda grundläggande kunskaper, förståelse, färdigheter och etiska värderingar på den nivå som krävs för en doktorsexamen. Kursen ska även ge doktoranderna färdighet i kritisk och konstruktiv granskning av andras forskning. Med hjälp av denna kurs, samt andra kurser tagna under studierna, avhandlingsarbetet samt disputationen ska de formella kraven (KTHs examensordning) för doktorexamen uppfyllas. Genom att gå den här kursen ska doktoranderna kunna:
- visa brett kunnande inom fysik och en systematisk förståelse av ämnesområdet
- visa förmågan att analysera och sammanfatta forskning, utföra oberoende kritisk granskning och bedöma nya frågeställningar och situationer
- visa intellektuelt oberoende, vetenskaplig redlighet samt förmåga att göra forskningsetiska bedömningar
- visa fördjupad insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används
- visa förmåga att muntligt och skriftligt klart och tydligt presentera och diskutera forskning och forskningsresultat
- visa kunskap och medvetenhet om forskningsetiska frågeställningar