Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

FMJ3413 Nexus och klimatagendan i energisystem 6,0 hp

Kursen kommer att ge en fullständig förståelse för nexus och klimatförändringsagendan från
vad som motiverar den till de processer som har definierat den och utvecklas. Dessutom
kommer studenterna att få praktiska övningar för att analysera och utvärdera energisystemen
och olika scenarier för att begränsa klimatförändringarna.
I den här kursen tittar vi också på energiplanering och energipolitik, samt processer för att
genomföra politiken. Detta ger en ram för att förstå ämnet energipolitik och planering, och för
att agera.
I slutet av kursen ska studenterna ha en tydlig förståelse för komplexiteten i kopplingen mellan
klimatproblem och politiska alternativ, och för hur olika alternativ och kopplingar tillsammans
med politiskt stöd kan bidra till att lösa problemet. Denna förståelse bör demonstreras genom
dynamiken i grupparbeten/övningar och användning av olika verktyg för att hantera problemet.
Denna doktorandkurs består av fyra moduler baserade på följande teman:
i. Energisystem och scenarioanalys
ii. Omvandling av energi- och klimatpolitiken
iii. Nexusbedömning (metoder och verktyg för att bedöma synergier och avvägningar)
iv. Klimatagenda och klimatförhandlingar - nationella och internationella aktörers roll

Information per kursomgång

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan FMJ3413 (VT 2024–)
Rubriker med innehåll från kursplan FMJ3413 (VT 2024–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

I denna doktorandkurs kommer följande ämnen att behandlas

  • Analys av energisystem (referenssystem och scenarioanalys)
  •  Energipolitikens roll i systemomvandlingen; faktorer som styr utformningen av politiken, politiska instrument och strategier (politiska processer), bedömning av politiken
  •  Grunderna i nexus-bedömning (kopplingar mellan klimat, vatten, markanvändning och energi)
  • Energisystem och klimatagendan - nationella och internationella aktörers roll när det gäller att fastställa utvecklingsprioriteringar

Lärandemål

Efter att ha slutfört denna kurs ska studenten kunna:

  1. Beskriva och utveckla grundläggande energisystem och scenarioanalys
  2. Kritiskt förklara energipolitikens roll för en koldioxidsnål och klimattålig framtid i utvecklingssammanhang
  3. Identifiera och demonstrera kopplingarna mellan klimat, vatten, markanvändning och energisystem
  4. Förklara och utvärdera perspektiven på globala klimatförändringar, inklusive nationella och internationella akötrers roll i att framställa utvecklingsprioriteringar

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Studenterna bör ha grundläggande kunskaper om energisystemfrågor som rör tillgång och efterfrågan, samt övergripande idéer om nyckelfrågor i de globala energiagendorna. De bör också vara bekanta med samspelet mellan de olika delarna av energisystemet. Det forskningsämne som doktoranden arbetar med ska vara relevant för kursens omfattning och bakgrund. God förmåga att uttrycka sig på engelska i tal och skrift krävs.

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgift, 6,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

INL1-projektrapporten kommer att bygga på aktivt deltagande i tre obligatoriska seminarier där studenterna presenterar sina preliminära resultat i linje med ILOs

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Denna kurs tillhör inget huvudområde.

Utbildningsnivå

Forskarnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Forskarkurs

Forskarkurser på ITM/Energisystem