Ämnen på forskningsfronten inom robotik.
FDD3354 Ämnen i robotik II 6,0 hp
Ämnen i robotik II är en av tre breda kurser inom ämnet robotik som ges av avdelningen Robotik, Perception och Lärande (RPL). Kursen ges löpande och kursinnehållet bestäms individuellt för varje student. I de flesta fall fylls den av en eller två så kallade moduler som typiskt är på 3hp eller 6hp. Exakt vilka moduler som är tillgängliga varierar med tiden. De behandlar ämnen så som planning, manipulator control, mobile and multi-agent control, social robotics and aerial robotics.
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FDD3354 (VT 2019–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Studenten ska efter kursens slut kunna
*) förklara, implementera och modifiera metoder och algoritmer inom robotik (kursens inriktning kan variera från gång till gång),
*) kontrastera olika metoder mot varandra och välja lämplig metod för ett givet problem (kursens inriktning kan variera från gång till gång).
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Studenten måste bedriva forskning på doktorandnivå inom robotik eller ett närliggande område.
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- EXA1 - Examination, 6,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Kraven avgörs av examinator inför varje kurstillfälle.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.