Kursen omfattar circa 80 heltidsstudietimmar. Kursen sträcker sig över ett läsår med regelbundna sammankomster under terminstid och utgör den femte kursen i seminarieserien. En mer detaljerad beskrivning av kursens innehåll och upplägg återfinns i kurs-PM.
FCB3005 Högre seminarium i industriell bioteknologi V 3,0 hp
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FCB3005 (VT 2021–)Information för forskarstuderande om när kursen ges
Kursens ges löpande och tar vanligen ungefär ett år att genomföra. Kontakta examinator/kursansvarig för mer information.
Innehåll och lärandemål
Kursupplägg
Kursinnehåll
Industriell bioteknologi är ett brett forskningsområde med stark koppling till hållbar utveckling där de forskarstuderandes projekt omfattar både grundforskning och tillämpad forskning inom områden som t.ex. bioprocessteknik, modifiering av mikroorganismers metabolism, biokatalys, enzymteknologi, samt identifiering och karakterisering av enzymer för hållbara bioprocesser och läkemedel.
Kursen antar formen av högre seminarier där de forskarstuderande presenterar, tolkar, analyserar, kritiskt granskar och aktivt diskuterar främst egna arbeten, men även övrig relevant forskningslitteratur inom forskningsfältet. En viktig aspekt är att de forskarstuderande får konstruktiv återkoppling på egna vetenskapliga arbeten.
Kursen syftar till att ge både bred och specialiserad kunskap inom studenternas egna forskningsområden inom industriell bioteknologi och inom det övergripande ämnesområdet bioteknologi, samt kunskap om akademiskt författarskap och det internationella vetenskapliga publiceringslandskapet.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- visa djup kunskap, både bred och specialiserad, inom det övergripande ämnesområdet bioteknologi med tyngdpunkt på kursens vetenskapsområde
- visa mycket kvalificerad förmåga att med auktoritet och pedagogisk färdighet presentera, kritiskt granska och diskutera vetenskapliga arbeten inom ämnet bioteknologi med tyngdpunkt på kursens vetenskapsområde
- visa mycket god insikt om, och avancerad förmåga att tillämpa, kunskap om akademiskt författarskap och det internationella vetenskapliga publiceringslandskapet med relevans för kursens vetenskapliga ämnesområde
- visa mycket god förmåga att identifiera, diskutera och reflektera över etik- och hållbarhetsaspekter i den forskning som avhandlas inom ramen för kursens ämnesområde
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Behörig till studier på forskarnivå
Rekommenderade förkunskaper
FCB3001, FCB3002, FCB3003, FCB3004
Utrustning
Kurslitteratur
Litteratur i form av forskarstuderandes egna arbeten samt publicerade artiklar som anvisas separat för varje enskild sammankomst
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- DEL1 - Deltagande, 3,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Betygskriterier specificeras i kurs-PM.
Övriga krav för slutbetyg
Aktivt deltagande vid 80 % av sammankomsterna vilket omfattar att presentera, förbereda och aktivt delta i granskning och diskussioner av utvalda vetenskapliga arbeten.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övergångsbestämmelser
Om provmomenten ändras examineras studenten enligt det provmoment som gällde när studenten antogs till kursen. Om kursen avvecklas ges studenten möjlighet att examineras på kursen under ytterligare två läsår.