Kursen består av ett dussintal seminarier. Vid varje seminarium diskuteras en klassiker. Boken sätts i ett sammanhang och dess arv och kritik blir föremål för analys. Listan på böcker som läses revideras regelbundet av fakulteten där hänsyn tas till huruvida den akutella kohorten redan läst vissa centrala böcker i tidigare kurser.
Undervisningen sker i seminarieform med kortare introduktioner och kontextualiseringar av läraren. Särskild vikt läggs vid studenternas diskussion av materialet. Studenternas textreflektioner i kombination med aktivt deltagande under seminarierna utgör underlag för examination.
Syftet med kursen är att ge studenterna en överblick över och kunskap om framför allt etablerad men även nyare forskning inom vetenskapshistoria, teknikhistoria, miljöhistoria och angränsande områden. Efter avslutad kurs ska studenten kunna redogöra för, diskutera, analysera och använda viktiga teman och problem inom vetenskapshistoria, teknikhistoria, miljöhistoria och relaterade vetenskapliga områden med utgångspunkt i en bred förståelse av respektive fälts framväxt. Därtill ger fokus på att läsa och diskutera monografier en bredare förståelse för och kunskap om monografins betydelse inom humaniora och en övning i att analysera monografin som genre. Studenterna uppmanas att reflektera över dessa perspektiv i relation till sin egen forskning