I denna kurs diskuteras olika empiriska, teoretiska och metodologiska ansatser för att analysera, förstå och beskriva plats i bred bemärkelse. Klassiker inom geografi och kartografi läses tillsammans med nyare forskning inom angränsande discipliner såsom post-koloniala studier, historiagrafi och STS för att utforska hur kartor och kartering skapar plats och rum. Fokus är på kritiska studier och särskilt hur etablerade praktiker inom geografi och kartografi involverar makt. Konsekvenserna av dessa praktiker belyses både i relation till territoriella anspråk och till det geopolitiska.
FAK3146 Kritisk geografi och kartografi 10,0 hp

Frågor om antagning och liknande hänvisas till history@abe.kth.se
Frågor om kursinnehåll hänvisas till nina@kth.se
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FAK3146 (HT 2019–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
När kursen är slut ska studenten ha utvecklad en förståelse för några av nyckelbegreppen och -ansatserna inom kritisk geografi och kartografi, både från ett samtida och ett historiskt perspektiv.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
F1N5503/FAK3144 Introduktion till forskningsprocessen, F1N5505/FAK3145 and F1N5506/FAK3103 Teori och metod eller motsvarande
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- UPP1 - Uppsats, 10,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Studenten ska läsa allt kursmaterial och vara redo att diskutera läsningen med lärarna. Varje bok eller artikel ska kommenteras med ett PM om 2-4 sidor (1000-2000 ord, 12 p, 1.5 radavstånd). När läsningen är avklarad ska alla PM sändas till lärarna och en tid för också muntlig examination fastställas. Inför examinationen ska studenten förbereda en presentation där alla texter relateras till varandra på ett övergripande sätt. Denna presentation kan inleda examinationen.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.