Kursen är en projektkurs som bygger ihop flera nyckelkurser i programmet Elektroteknik, så som Teoretisk elektroteknik, Tidskontinuerliga signaler och system, Tidsdiskreta signaler och system, Klassisk fysik, mekanik och våg och kommande kurs i mätteknik. Speciellt fokus ligger på att bygga vidare på kursen Elektroprojekt från årskurs 1, men nu tillämpas även kunskaper från flera av de parallella kurserna i årskurs 2. Under kursens gång genomförs ett projekt som i första hand ger studenterna ett systemperspektiv på en frågeställning. Tanken är att studenterna behöver ta sig igenom alla stegen i en produktutveckling, från att fånga kraven för en produkt, designa (konstruera den), realisera konstruktionen, för att till sist använda den konstruktion man gjort och förbättra sin produkt utan att ändra på grundkonstruktionen. Förutom en inledande föreläsning finns ett antal redovisnings- och handledningtillfällen i kursen samt mässan där det färdiga projektet presenteras.
EN1020 Elektroprojekt, del II 6,0 hp
Information per kursomgång
Information för HT 2024 Start 2024-10-28 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2024-10-28 - 2025-06-02
- Perioder
HT 2024: P2 (1,0 hp)
VT 2025: P3 (2,5 hp), P4 (2,5 hp)
- Studietakt
10%
- Anmälningskod
50216
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Svenska
- Kurs-PM
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
- Ingen information tillagd
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Del av program
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan EN1020 (HT 2022–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
- planera och genomföra ett arbete i projektform
- angripa ett problem ur ett systemperspektiv genom att designa, bygga och förbättra en elektroteknisk produkt. Detta kräver särskilt förmåga att värdera och göra förenklingar som reducerar problemet till en elementärt beräkningsbar komplexitet
- fånga kraven på en produkt genom att skapa en enkel kravspecifikation
- självständigt och i grupp formulera, värdera och välja en teknisk lösning på ett givet problem
- göra en design som lever upp till specifikationens krav genom att tillämpa kunskaper från tidigare kurser men även söka nya kunskaper där det är nödvändigt
- bygga en produkt baserat på den egna designen, få produkten att fungera, och vid behov göra förbättringar
- förstå att det finns olika etiska perspektiv att ta hänsyn till i all form av produktutveckling
- göra en design och bygga en produkt där avvägningar och val görs med hänsyn till hållbarhet
- dokumentera och kommunicera tekniska resultat muntligen och skriftligen i såväl rapport som posterformat
- reflektera kring, värdera och kritiskt granska egna och andras tekniska lösningar.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Utfört projektarbete, 7,5 hp, motsvarande slutförd kurs EH1010.
Kunskaper i kretsanalys, 9 hp, motsvarande slutförd kurs EI1110.
Aktivt deltagande i kursomgång vars slutexamination ännu inte är Ladokrapporterad jämställs med slutförd kurs eller moment.
Den som är registrerad anses vara aktivt deltagande.
Med slutexamination avses både ordinarie examination och det första omexaminationstillfället.
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift - Design, 1,0 hp, betygsskala: P, F
- INL2 - Inlämningsuppgift - Rapport, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- INL3 - Inlämningsuppgift - Per review, 0,5 hp, betygsskala: P, F
- PRO1 - Projekt, 3,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Se kurs-PM.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Övrig information
I denna kurs tillämpas EECS hederskodex, se:
http://www.kth.se/eecs/utbildning/hederskodex.
Övriga föreskrifter
Den som vid kursstart inte har kunskaper i elektromagnetism motsvarande innehållet i EI1220 måste läsa EI1220 parallellt med EI1020.