Kursen introducerar grundläggande teori och metoder för analys och konstruktion av avancerade flervariabla reglersystem.
• Grundläggande egenskaper hos flervariabla linjära dynamiska system, som poler, nollställen, systemförstärkning, in- och utsignalsriktningar
• Beräkning av signalnormer och systemförstärkning
• Analys av stabilitet med lågförstärkningssatsen
• Analys av återkopplade system i termer av kritiska överföringsfunktioner, som känslighetsfunktionen och komplementära känslighetsfunktionen.
• Kvantifiering av fundamentala begränsningar hos reglersystem
• Modellering av osäkerhet och analys av robust stabilitet i återkopplade system
• Analys av interaktioner och design av decentraliserade regulatorstrukturer med stöd av Relative Gain Array
• Design av LQG optimala regulatorer, inverkan av olika designparametrar på egenskaper hos det slutna systemet
• Design av H_2- och H_oändlighets-optimala regulatorer, inverkan av val av vikter på egenskaper hos det slutna systemet
• Strategier för anti-windup reglering för att hantera begränsningar i styrsignal
• Grundläggande principer bakom Model Predictive Control
EL2520 Reglerteknik, fortsättningskurs 7,5 hp
The aim of this course is to provide the basic theory required for solving complex control problems. The course presents theory and methodology for analysis and modelling of systems and signals, and methods for design and synthesis of feedback controllers. Special emphasis is placed on:
- Control of systems with multiple inputs and outputs.
- Fundamental limitations for control performance.
- Sensitivity and robustness in feedback systems.
- Synthesis of controllers through optimization.
- Predictive control with constraints.
Information per kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Information för VT 2025 Start 2025-03-17 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-03-17 - 2025-06-02
- Perioder
- P4 (7,5 hp)
- Studietakt
50%
- Anmälningskod
60453
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Max: 100
- Målgrupp
Öppen för alla program under förutsättning att kursen kan ingå i programmet.
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Del av program
Masterprogram, ICT Innovation, åk 1, AUSM, Rekommenderad
Masterprogram, ICT Innovation, åk 1, AUSY, Rekommenderad
Masterprogram, elkraftteknik, åk 1, Villkorligt valfri
Masterprogram, flyg- och rymdteknik, åk 1, Valfri
Masterprogram, flyg- och rymdteknik, åk 1, FLT, Valfri
Masterprogram, flyg- och rymdteknik, åk 1, RMD, Valfri
Masterprogram, flyg- och rymdteknik, åk 1, SYS, Obligatorisk
Masterprogram, fordonsteknik, åk 1, Villkorligt valfri
Masterprogram, industriell ekonomi, åk 1, CYPS, Villkorligt valfri
Kontakt
Elling W Jacobsen
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan EL2520 (VT 2021–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna
• formulera grundläggande teori och definitioner av viktiga begrepp inom flervariabel reglerteknik
• tillämpa analys- och konstruktionsmetoder inom flervariabel reglerteknik
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Rekommenderade förkunskaper
Automatic Control, General Course (EL1000 or EL1110) or similar.
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- LAB1 - Laboration, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- LAB2 - Laboration, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Skriftlig tentamen, 4,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övrig information
I denna kurs tillämpas EECS hederskodex, se: http://www.kth.se/eecs/utbildning/hederskodex.