- Den historiska utvecklingen av AI-baserade applikationer för lärande
- De teoretiska grunderna för AI-baserade applikationer för lärande
- Den praktiska tillämpningen av AI-baserade applikationer för lärande
- Planering, design och utvärdering av AI-baserade applikationer för lärande
- Etik och integritet relaterat aAI-baserade applikationer för lärande
DM2731 AI för lärande 7,5 hp

Information per kursomgång
Information för VT 2026 Start 2026-03-16 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2026-03-16 - 2026-06-01
- Perioder
- P4 (7,5 hp)
- Studietakt
50%
- Anmälningskod
60362
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Min: 20
- Målgrupp
Sökbar för alla program från årskurs 3 och för studenter antagna på ett masterprogram under förutsättning att kursen kan ingå i programmet.
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Schema är inte publicerat
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan DM2731 (HT 2025–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
- redogöra för historiska och aktuella perspektiv på AI (artificiell intelligens) för lärande
- redogöra för de teoretiska grunderna som ligger till grund för tillämpningar av AI och lärandeanalys (LA) i utbildnings- och professionella lärandemiljöer
- planera, designa och utvärdera AI- och LA-verktyg för att förbättra lärandeupplevelser
- diskutera hur AI och LA kan bidra till personlig och professionell utveckling av lärande, inklusive strategier för vidareutbildning och omskolning
- kritiskt utvärdera konsekvenserna av AI- och LA-utveckling i utbildnings- ochvprofessionella lärandemiljöer
- resonera kring etiska frågeställningar i tillämpning och utvärdering av AI-system för lärande, med fokus på att säkerställa ansvarsfulla och rättvisa resultat
i syfte att
- ge studenter en bred kompetens inom AI för lärande som omfattar teoretisk kunskap, praktisk tillämpning, kritiskt tänkande och etiska överväganden
- förbereda för fortsatta studier och arbetslivet.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Kunskaper och färdigheter i programmering, 6 hp, motsvarande slutförd kurs DD1337/DD1310-D1319/DD1321/DD1331/DD1333/DD100N/ID1018.
Minst en av följande:
kunskaper i algoritmer och datastrukturer, 6hp, motsvarande slutförd kurs DD1338/DD1320-DD1328/ID1020/ID1021
eller
kunskaper i människa-datorinteraktion, 6 hp, motsvarande slutförd kurs DH1620/DH1622/DH1624/DH2624.
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projektarbete, 4,5 hp, betygsskala: P, F
- SEM1 - Seminarier, 3,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Minst 75% närvaro på seminarier krävs för att få godkänt slutbetyg på kursen.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Övrig information
I denna kurs tillämpas EECS hederskodex, se:
http://www.kth.se/eecs/utbildning/hederskodex