- UX-teori med fokus på användarupplevelse
- UX-verktyg och UX-teknik
- Perspektiv och erfarenheter från professionella UX-designer
- Metoder för utvärdering av upplevelse
- Kritiska perspektiv på UX
DM2630 Design och utvärdering av användarupplevelse 9,0 hp
Information per kursomgång
Information för HT 2024 uxdesign programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2024-08-26 - 2025-01-13
- Perioder
- P1 (4,5 hp), P2 (4,5 hp)
- Studietakt
33%
- Anmälningskod
50281
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
Sökbar för alla program från årskurs 3 och för studenter antagna på ett masterprogram, under förutsättning att kursen kan ingå i programmet.
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan DM2630 (HT 2022–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- redogöra för teori, metoder, och teknik för användarupplevelse (UX)
- identifiera och beskriva utmaningar inom UX förknippade med framväxande teknologier och samhälleliga behov
- reflektera kritiskt över UX-teknologiers inverkan på marginaliserade grupper speciellt grupper definierade av kön, ras och funktionshinder
- analysera och jämföra interaktiva produkter med avseende på upplevelsekvalitéer
- tillämpa UX-teori, -metoder, -teknologier och -praktik i utveckling av system
- reflektera över hur designarbete påverkas av syftet/utgångspunkten
- argumentera för och kritisera designval i eget och andras arbete ur ett UX-perspektiv
i syfte att:
- kunna värdera och välja teorier, begrepp, teknologier och angreppssätt relativt en problembeskrivning
- självständigt kunna utveckla system med goda/önskade upplevelsekvalitéer
- kunna förutse sannolika konsekvenser av designbeslut för marginaliserade grupper.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Kunskaper i interaktionsdesign, 7,5 hp, motsvarande slutförd kurs DM2601/DH2628.
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, reflektion, 1,0 hp, betygsskala: P, F
- PRO1 - Projekt 1, 2,0 hp, betygsskala: P, F
- PRO2 - Projekt 2, 2,0 hp, betygsskala: P, F
- PRO3 - Projekt 3, 2,0 hp, betygsskala: P, F
- PRO4 - Projekt 4, 2,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Övrig information
I denna kurs tillämpas EECS hederskodex, se:
http://www.kth.se/eecs/utbildning/hederskodex