Städernas historiska utveckling till nutid med avseende på planläggning, bebyggelsemönster, arkitektur, infrastruktur och rättigheter till mark. Landsbygdens utveckling med avseende på produktionsteknik, fastighetsrättslig indelning och administrativa regler.
AI1522 Fastighets- och stadsutveckling 7,5 hp
Information per kursomgång
Information för HT 2024 Start 2024-10-28 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2024-10-28 - 2025-01-13
- Perioder
- P2 (7,5 hp)
- Studietakt
50%
- Anmälningskod
50587
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Svenska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
- Ingen information tillagd
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
Kontakt
Anna Hrdlicka (hrdlicka@kth.se)
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan AI1522 (HT 2020–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Det övergripande syftet med kursen är att ge studenterna kunskaper och förståelse för hur befintliga fastighets- och rättighetsstrukturer samt hur dessa påverkar dagens förutsättningar för fastighetsutveckling.
Detta innebär att kursdeltagarna efter fullgjord kurs skall kunna;
-
Redogöra för hur dagens urbana och rurala markanvändning och infrastruktur vuxit fram
-
Analysera och bedöma hur befintliga rättsliga förhållanden påverkar alternativ markanvändning och bebyggelse i framtiden
-
Kunna för ett okänt stadsområde ge en mer eller mindre säker uppskattning av områdets tillkomst
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Avklarade kurser:
AI1520 Plan, bygg- och miljörätt vid fastighetsutveckling, och
AI1519 Speciell fastighetsrätt
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- STU1 - Studiebesök, 0,5 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Tentamen, 5,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- ÖVN1 - Projektarbete, 2,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.