En serie föreläsningar behandlar byggnadsrestureringens historia och teori i Europa och Sverige under främst 1800- och 1900-talen. Kurslitteraturen, som består av översiktslitteratur och källtexter, diskuteras och examiners i seminarieform. En individuell övningsuppgift redovisas vid kursens avslutande seminarium.
AD246V Byggnadsrestaureringens historia och teori 7,5 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2022
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInformation per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan AD246V (HT 2012–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Kursens övergripande mål är att ge grundläggande kunskaper om byggnadsrestaureringens utveckling, med tonvikt på Europa och Sverige under 1800- och 1900-talen. Efter genomförd kurs skall deltagaren ha en god överblick över ämnesområdets historia och teori samt ha kännedom om dess centrala referenser i form av byggnader, arkitekter, historieskrivning och källtexter.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
• 60 hp högskolestudier inom området arkitektur, kulturmiljövård och humaniora
• Dokumenterade kunskaper i svenska B och engelska A eller motsvarande
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Meddelas vid kursstart
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- MOM1 - Föreläsningar och seminarier, 5,0 hp, betygsskala: P, F
- MOM2 - Övningsuppgift, 2,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Kursen består av två moment:
MOM1, Föreläsningar och seminarier, 5hp, betygsskala P,F
MOM2, Övningsuppgift, 2,5hp, betygsskala P,F
För godkänt på hela kursen krävs att båda momenten är godkända, samt 80% närvaro på all undervisning.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.