Kursen består av föreläsningar, textseminarier, studiebesök och övningsuppgifter. I kursen ingår två övningsuppgifter som redovisas vid slutet av respektive kursmoment. Kurslitteraturen består av översiktslitteratur och källtexter, som diskuteras och examineras fortlöpande i seminarieform.
AD1220 Arkitektur för ämneslärare I 6,0 hp
Kursens övergripande mål är att i kombination med kursen Arkitektur för ämneslärare II ge erforderliga kunskaper att undervisa i ämnet arkitektur på gymnasieskolan inom kursen Arkitektur-hus 100 poäng.
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan AD1220 (HT 2014–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Kursens övergripande mål är att i kombination med kursen Arkitektur för ämneslärare II ge erforderliga kunskaper att undervisa i ämnet arkitektur på gymnasieskolan inom kursen Arkitektur-hus 100 poäng.
Efter genomförd kurs skall studenten ha
- grundläggande kunskaper om hållbart byggande utifrån ett socialt, ekologiskt och ekonomiskt perspektiv
- kännedom om byggplaneprocessen och den tillhörande lagstiftningen
- orientering om de handlingar och ritningar som förekommer i byggprocessen
- grundläggande kunskaper om den arkitektoniska gestaltningsprocessen och de redskap och verktyg som ingår i arbetet med arkitektur
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
120 hp inom CL-programmet
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Meddelas vid kursstart.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- MOM1 - Arkitektur och hållbart byggande, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- MOM2 - Arkitektonisk gestaltning, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Kursen består av två moment. För godkänt på hela kursen krävs att båda momenten är godkända samt 80 procents närvaro på all undervisning.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.