Höstterminens projekt fördjupar sig i metoder att läsa och förstå rum och plats. I första projektet analyseras en valfri plats i Stockholm där olika moment och gränsförhållanden skiktar komplexa rumssammansättningar. Historiska lager, byggnadsmassa och topografi, tillfällighet och permanens, ljus, rörelse, klimat och det omgivande sammanhanget kartläggs genom rumsliga laborationer. Arbetsmetoder utvecklas med hjälp av modeller, skisser, ritningar och foton och syftet är att förstå rumsliga sammansättningar och kunna förmedla det förstådda. Målet är att studenten lär sig att använda dessa verktyg, men också hittar ett eget förhållningssätt till rum och plats.
A52R1B Ombyggnad-tillbyggnad-restaurering, studio 5:1 12,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2022
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInformation per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan A52R1B (HT 2012–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Allmänna mål
1. Projektet ingår i studion Contextual space studio
Beskrivning av studion
Förändringar i den fysiska miljön påverkar ständigt bebyggda och obebyggda platser. Genom rumsliga laborationer kommer studion att undersöka kontextuella ramar för nya och befintliga - moderna och historiska - platser och byggnader.
Rumslaborationer
Lärandemål
1. Projektet syftar till ökad kunskap och fördjupad färdighet inom arkitekturämnet med särskilt fokus på rumsbegrepp och rumsverkande effekter. Projektet riktar sig till studenter som efterlyser metoder att avläsa rumsliga egenskaper som kan omsättas till produktiva verktyg i den arkitektoniska processen.
2. Den enskilde studenten skall efter projektet ha redovisat en individuell utveckling av sina kunskaper och färdigheter inom studioinriktningens program.
2. Projektet syftar till ökad kunskap inom detta område och till fördjupad kunskap/färdighet inom arkitekturämnet som helhet. Projektet riktar sig till studenter som kan ha kommit olika långt i denna fördjupning och som därför även efter projektets slut kommer att ligga på olika nivåer.
3. Den enskilde studenten skall efter projektet ha redovisat en individuell utveckling av sina kunskaper och färdigheter inom studioinriktningens program och inom arkitekturämnet som helhet.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Ett års fullt godkända arkitekturstudier i arkitektur på avancerad nivå, kurser och projekt.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Monument & Niche: Carsten Juel Christiansen, Rhodos. The phenomenology of place: Christian Nordberg-Schultz. Den förskjutna gränsen: Pål Röjgård Harryan Article in Arkitektur 6/07. Berlin the politics of order: Alan Balfour, Rizzoli ”London: Sten Eiler Rasmussen
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projektdel 1, 9,0 hp, betygsskala: P, F
- PRO2 - Projektdel 2, 3,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Projektet innehåller två delmoment: genomfört och inlämnat projektarbete (9hp) respektive godkänd slutkritik etc (3hp). I det första delmomentet ingår det en eller flera delinlämningar under projekttiden.
Övriga krav för slutbetyg
a) Presentationskrav
Drawings, sketches, text, models, photos and oral presentation according to analyse
Projektet ingår i examensportföljen och skall dokumenteras på ett lämpligt och kvalificerat sätt.
b) Examination
80% närvaro. Studenten ska aktivt ha deltagit i ritsalsundervisningen och vid föreläsningar och seminarier etc., samt ha godkända deluppgifter och slutpresentation. Deltagande vid kritikgenomgångar är obligatoriskt.
Kompletteringskrav: Arbetet skall utföras, och i förekommande fall kompletteras, inom given tidsram. Se generella anvisningar.
(Grundprincip: Höstterminsprojekt skall ha blivit godkänt senast vid påföljande vårtermins slut; vårterminsprojekt senast fore påföljande hösttermins start. Materialet skall lämnas in minst en vecka dessförinnan.)
Projektet ska dokumenteras i en portfölj. Ritningar och samtliga analyser och modeller ska finnas med i dokumentationen. Processen ska redovisas.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.