Här hittar du svar på vanliga frågor om KTH-Print för studenter.
Samlade frågor och svar om KTH-Print
"Waiting" är för att filerna du skickar till skrivaren som ska skrivas ut. Filerna lagras i servern i upp till 3 dagar innan de försvinner. Om du till exempel skriver ut något hemifrån en söndag kan du gå till en KTH-Print-skrivare och skriva ut det nästföljande tisdag.
"Printed" är för de filer som man redan har skrivit ut. Dessa filer lagras i upp till 1 dag om du vill skriva ut dem igen.
Det är för att KTH gör återbetalning av oanvända köpta utskrifter enbart vid avslutande av studier vid KTH.
Det beror på att flera instanser på KTH kommer att vara involverade i återbetalningsprocessen, vilket gör att arbetsinsats och administrativa kostnader vanligtvis överstiger det återbetalda beloppet.
Därför är det onödigt att ha större belopp utestående om du inte planerar att skriva ut för hela beloppet.
Det finns flera olika anledningar till att du får det här felmeddelandet.
Du har inga pengar kvar på ditt konto, och du behöver köpa mer utskriftskvot till ditt konto, om så är fallet, läs mer på
Fylla på utskriftskvota för KTH-Print
.
Du kan även få felmeddelandet om du redan har loggat in på en annan KTH-Print-skrivare och glömt att logga ut. Systemet loggar ut dig automatiskt efter några minuter och du kommer då att kunna skriva ut igen.
Du kommer inte att debiteras för utskriftsjobbet som inte skrevs ut.
Detta sker när en utskrift innan dig blockerar dina utskrifter.
Det du ska göra är att:
Starta om skrivaren.
Skicka sedan dina utskrifter på nytt till skrivaren.
Detta felmeddelandet visas eftersom du inte har tagit bort utskriften från skrivaren. Om så är fallet gå tillbaka till skrivaren och: