Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Logga in till din kurswebb

Du är inte inloggad på KTH så innehållet är inte anpassat efter dina val.

Ändra tidsperiod eller vy
Vecka 45 2011 Visa i Mitt schema
Fre 11 nov 10:00-12:00 Introduktion
HT 2011
Föreläsning
Anmärkning: Egen sal, Torget

Hej alla!

Ja, nu är vi igång! Det var mkt trevligt att träffa er alla och jag ser verkligen fram emot att fortsätta samtala med er om högt och lågt i spelsammanhang.

Här är dagens presentation.

Frågorna till lärdagboken var helt enkelt:

• Vilken typ av spelare är du?

• Beskriv en riktig bra spelsituation. Vad var bra? (spelet, sällskapet, plattformen etc etc)

• Beskriv en riktigt usel spelsituation. Varför funkade det inte?

Nästa tillfälle är på ons 16 nov, 10-12, återigen på Torget.

Vecka 46 2011 Visa i Mitt schema
Ons 16 nov 10:00-12:00 Projektintroduktion
HT 2011
Föreläsning
Anmärkning: Egen sal, Torget

Projekten är nu också igång. Tänk på att vara praktiska. Lägg inte för mycket tid på att leta efter den mest fantastiska idé ni någonsin haft, utan ge er själva ett startläge som ni kan bygga vidare på. Det går alltid att gå tillbaka och ta ny fart!

Projektledaren för varje grupp skickar in medlemmar och projektnamn till mig snarast. Lägg gärna till några rader om hur idén ser ut för närvarande så jag vet att ni är på gång.

Till lärdagboken:

• Vilka definierande faktorer har ni talat om?

• Vad tycker du själv är viktigt i spel (upplevelsen, gameplay-element, genre, plattform etc)?

• Ge gott om exempel för att beskriva och motivera! Och glöm inte hänvisningar.

Här är dagens presentation.

Vecka 47 2011 Visa i Mitt schema
Ons 23 nov 10:00-12:00 Gästföreläsning: Tommy Palm, Fabrication Games
HT 2011
Föreläsning Lärare: Lars Kjelldahl
Plats: E2

När jag får Tommys slides så lägger jag upp dem här.

Dagens fråga till lärdagboken:

• Om ni skulle göra ett projekt i HTML5 till er portfolio, vad skulle ni göra och varför?

Fre 25 nov 10:00-12:00 Projekthandledning och -arbete
HT 2011
Lektion
Plats: E53

Vi tar och gör en ordentlig uppsamling var ni f n befinner er i projektarbetet. Än så länge har jag fått info från två grupper, men det kommer väl från övriga strax, antar jag :-)

Jag kommer mer handfast gå igenom några av de mallar som finns och ni får tillfälle att anpassa dem efter just ert projekt och era projektmål.

Här är dagens slides.

Vecka 48 2011 Visa i Mitt schema
Ons 30 nov 10:00-12:00 Handledning
HT 2011
Lektion
Plats: K53

Tiden funkade inte för ngn av gästföreläsarna så vi välkomnar istället Emma från Datorspelsbranschen på torsdag 1/12, 10-12 i Visualiseringsstudion.

Jag skulle föreslå er att passa på att jobba med projekten under den här tiden - så att ni inte alltid måste syssla med det utanför lektionstid. Jag kommer att vara tillgänglig för handledning i K53 om ni tror att jag kan vara behjälplig.

Vi ses!

Fre 2 dec 10:00-12:00 Gästföreläsning: Carl-Philippe Carr
HT 2011
Lektion
Plats: E53

Ni kommer att få träffa en affärsutvecklare – i bred bemärkelse, inte bara spel – för att få en duvning kring finansieringsformer, möjligheter och risker.

Carl-Philippe har en lång lista med innovationsdrivna företag bakom sig och är ständigt på jakt efter nya idéer och kreativa personer för att starta nya företag. Hur går det till? Hur gör man en pitch? Vad tittar finansiärer efter? Vad är en bra idé? osv osv osv.

Frågor till lärdagboken:

• För er som jobbade fram idéer på workshopen så redogör ni helt enkelt för respektive idé på ett redigt och tydligt sätt. Använd gärna modellen Carl-Philippe presenterade.

• För er som inte var där så skulle jag vilja att ni funderar på hur man kan göra för att testa spelidéer när de fortfarande är på idéstadiet. Det här är ingen kontrollfråga där det finns ngt självklart facit, utan jag vill ni ska vara kreativa och samtidigt sakliga och föra att resonemang kring hur ni tror man kan göra.

4 kommentarer
Vecka 49 2011 Visa i Mitt schema
Ons 7 dec 13:00-18:00 Spela, spela, spela...
HT 2011
Föreläsning
Anmärkning: Egen sal, VIC

Tack för en utmärkt underhållande och upplysande spelsession! Det finns skäl att både återbesöka och förstagångsspela flertalet av spelen, skulle jag tro.

Till lärdagboken:

• Ni som presenterade: skriv samman er presentation.

• Ni som inte presenterade: presentera ett valfritt spel eller spelserie. Ge en relevant bakgrund (studio, designer, historik etc) och presentera därefter huvuddragen och varför det är intressant (teknik, oväntad succé, animation, berättande, interaktion etc etc). Placera gärna in det i ngn tradition eller sammanhang och resonera kring framtidsförutsättningarna.

------------------

Vi ses nere i studion och sedan får vi se till att få igång alla spel på bästa sätt. Om vi ska köra mot stora skärmen måste det vara minst 1080i/1080P, så det kan ju bli så att vi får flytta runt konsollerna lite. I andra änden av lokalen sätter jag upp en vanlig projektor och någonstans i mitten sätter vi upp en 40'' LED.

Det här är spelen vi ska få höra om och spela:

• Batman Arkham Asylum

• LBP 2

• Fallout 3 New Vegas

• Dark Souls

• Shadow of the Colossus

• Skyrim

• G O

• Castlevania

• Uncharted 3

• Shenmue 2

• Might & Magic: Clash of Heroes

Och för er som ska presentera, tänk på följande saker:

- Presentera spelet, studion, lead designer etc

- Genre/typ, plattform/ar

- Gameplay, hur funkar det?

- Varför är det intressant/kul?

Tors 8 dec 10:00-12:00 Gästföreläsning: Michael Eng, Glowdot
HT 2011
Lektion
Plats: E53

Michael är en gammal KTH:are som begav sig västerut och anslöt sig bl a till Glowdot i Los Angeles. Han är sedan några månader tillbaka i Stockholm med uppdrag att bygga upp verksamheten här också.

Här är Michaels presentation.

Till lärdagboken blir det ett synnerligen realistiskt exempel:

• En organisation som bedriver nationell fotbollsverksamhet för barn vill ha en app för att nå ut med sitt syfte – Att få fler ungdomar att röra på sig och vara hälsosamma genom sport.
 
Helst vill dom ha ett spel, och kunden nämner konstant Angry Birds som förebild. Huvudpersonen i appen ska vara deras skapade figur ”Kramis”. Att nå ut till många är viktigt men att tjäna lite pengar på appen är också ett önskemål.
 
Skriv ett svar till kunden om några möjliga vägar att gå vidare med diskussionen och några exempel på ideer.

Vecka 50 2011 Visa i Mitt schema
Tis 13 dec 10:00-12:00 Gästföreläsning: Linda Kiby, Paradox Interactive
HT 2011
Lektion
Plats: E53

Vi hann med en rad olika saker i dagens prat!

Till lärdagboken:

• Hur skulle man kunna designa om informationen som exemplifieras på dessa screenshots (dl.dropbox.com/u/176068/1.png, sedan fortsätter det med 2.png till 5.png)? Går det att ta bort? Sätta samman? Gömma? Visa på annat sätt? etc etc etc

• Om andan faller på kan ni också resonera kring om ni tycker att Paradox Interactive ska bredda sin produktprotfölj med andra typer av spel. Isf vilka, varför och på vilket sätt?

Tillägg: Det finns fler screenshots, nu med filnamnen 6.jpg - 13.jpg.

Ons 14 dec 10:00-12:00 Gästföreläsning: Robin Flodin, Zeal Game Studio
HT 2011
Lektion
Plats: E53

Det var en synnerligen inspirerande och matnyttig tillställning idag!

Till lärdagboken:

• Vad skulle ni ställa för frågor till er själva inför en produktion?
(Exempelvis: Varför gör jag det här spelet? Vem vill ha det? Har jag resurserna? Har jag tålamodet? Vet jag det jag behöver? Kan jag det som behövs? Etc etc)

Kom alltid ihåg att ställa er frågor och uppdatera hela tiden frågorna baserat på vad ni lärt er och hur världen utvecklar sig. Se det här som en egen lista att kontinuerligt uppdatera.

Tors 15 dec 10:00-12:00 Gästföreläsning: Thomas Wiborgh, Level
HT 2011
Lektion

Av ngn anledning står inte lokalen med, varken här eller i TimeEdit, så jag är inte säker på vilken lokal som är bokad... Vi ses därför  i Visualiseringsstudion - för säkerhets skull.

Lite inspirationsläsning: http://loading.se/review.php?review=2321

-----

Synd att inte fler kunde komma, men så kan det ju vara. Det var ett riktigt bra prat Thomas bjöd på med många konkreta exempel på hur det är att vara spelrecensent, utvecklingen kring speljournalistiken i Sverige och utomlands mm mm.

Till lärdagboken:

• Jag vill att ni ska fundera kring speljournalistiken. Välj några av frågorna härefter och för ett självständigt resonemang, rikligt kryddat med exempel. Vilket är det huvudsakliga syftet med speljournalistik? För vilka skriver de? Är det för spelare, köpare av spel, spelutvecklare - kanske allihop? Kan och ska man ta seriöst på speljournalistik? Hur kan den bli bättre och vad kommer hända framöver?

2 kommentarer
Fre 16 dec 09:00-12:00 Slutredovisning
HT 2011
Föreläsning
Anmärkning: Egen sal, VIC

Jag är osäker på hur många projekt som faktiskt ska redovisa, men det är nog fyra eller möjligen fem projekt som ska presenteras. Varje projekt får max en halv timme på sig. Er uppgift är att, på ett så övertygande sätt ni kan, presentera er idé och att ni har goda argument och en tydlig motivation till de beslut ni har tagit. Ni kan se detta som en pitch snarare än en redovisning (även om det givetvis fyller även det syftet). Vi i "publiken" kan med fördel agera förläggare, finansiärer eller vad ni nu vill att vi ska vara.

För att kunna visa på den stora skärmen måste det i nuläget vara en DVI-signal - bara så ni vet...

Albin Mörner från SGA och jag kommer att lyssna extra noga och försöka ställa begåvade frågor och ge kommentarer.