Strategi är ett verb: en bok om smarta organisationer, beteende och hur framgång kan föda nedgång
Strategi är ett verb! Accelerera strategiarbetet och uppnå önskade resultat. Den här boken hjälper dig att förstå och påverka beteende i organisationer och är baserad i teori och praktik för strategi, beteendepsykologi, styrning och förändring.
För att realisera strategi är vi helt beroende av medarbetares beteende. För att uppnå resultat behöver ledare därför utveckla en förståelse för mänskligt beteende. "Strategi är ett verb", visar att tillämpning av kunskap om hur beteenden utvecklas så kan organisationer blir bättre på att kontinuerligt anpassa sig till en föränderliga marknader och bli framgångsrika över tid.
Boken är grundad i praktisk erfarenhet och akademisk forskning. Huvudbudskapet är att organisationer behöver lägga mindre tid på att planera och skicka ut instruktioner, och mer tid på att agera och ge feedback på positiva förändringar. Det är så vi lär oss, utvecklas och når högt uppsatta mål. Genom att fokusera på beteende, aktivitet, kan organisationer skapa en kultur där innovation och utveckling är en del av deras DNA, och där medarbetarna vill bidra till sin organisations framtid.
Omdömen om boken
Alltför ofta försöker vi kontrollera den hyperaktiva affärsvärlden med stabila och passiva strategier, inskrivna i dokument och presentationsmaterial snarare än i hjärtan och sinnen. Pontus Wadströms utmärkta bok om aktiv, beteendemässigt engagerad strategi är ett välkommet motgift mot denna passivitet. Den erbjuder en glittrande inställning till att göra strategi till en levande sak som andas, utan att göra den till något krångligt och omfattande. Den beskriver framtiden för strategi för en alltmer komplicerad värld och kommer att vara ett kraftfullt verktyg för alla chefer som försöker utveckla smarta, enkla strategier.
Dr. Alf Rehn, Professor och chef för Avdelningen för Teknologi och Innovation, Syddansk Universitet
Den här boken har varit en stor inspirationskälla för vårt företags strategiarbete och lästes av hela vår ledningsgrupp. Det har hjälpt oss att avdramatisera och konkretisera konceptet "strategi" och tydligt visat hur långsiktiga mål uppnås genom att prioritera kortare mål och mer kontinuerligt driva och utveckla beteenden kopplat till sådana prioriteringar. Pontus bok kan varmt rekommenderas.
Lars Bergh, Vice VD och CFO, Elgiganten Logistik
I denna bok presenterar Wadström en verkligt avgörande koppling mellan strategi och beteendevetenskap samt skarpa och konkreta råd till alla oss som vill göra strategier levande i verksamheten. Den här boken är en Aha-upplevelse som direkt inspirerar till handling!
Elisabeth Wahlström, Business Development Manager, Manpower Group Sverige
Pontus beskriver, på ett verkligt lättillgängligt sätt, hur organisation kan arbeta för att realisera strategi i praktiken. Den här boken är enligt mig en av få managementböcker som verkligen kan göra skillnad i din organisation.
Vice VD, INTEC, Peter Hjelmze
Pontus Wadström presenterar en intelligent kombination av de vanligtvis åtskilda domänerna strategi och beteendepsykologi. Det är en guide till ett praktiskt tillvägagångssätt för hur du faktiskt förverkligar din strategi, uppnådd endast genom att fullständigt förstå och påverka organisationens beteende.
Daniel Resh, Business Development Manager, Volvo Cars
Jag hoppas att många kommer att läsa den här boken, den gör en så viktig poäng! Verkligen bra strategier kan formuleras perfekt och ändå vara ett totalt slöseri med tid eftersom det inte är klart hur det ska förverkligas av individerna i organisationen. Pontus Wadström har tydligt och trovärdigt fångat det väsentliga inom psykologi och ledning för att presentera hur strategi måste kopplas till beteenden om vi ska förbättra våra organisationer. Den här boken är därför lika relevant för VD, styrelsen och ledningsgruppen som för psykologen inom företagshälsovården eller alla som försöker utveckla en organisation och dess medlemmar. Pontus bakgrund från akademin och praktiken lyser igenom då han på ett enkelt, begripligt och teoretiskt underbyggt sätt presenterar organisationers utmaningar för strategiförverkligande, och hur man hanterar dem i verkligheten. Detta fångade mig som läsare.
Carin Dannert, Founding Partner, Heartpace Söderberg & Partners
I dagens turbulenta tid räcker det inte att hitta den "rätta" strategin, spetskompetens i strategiförverkligande är helt avgörande. Genom att introducera den beteendemässiga dimensionen av strategiarbete presenterar denna bok ett kraftfullt komplement till befintliga management- och strategiböcker. Wadströms egna praktiska erfarenheter från att leda förändringsprocesser i stora företag, i kombination med djupa insikter i relevant forskning, gör denna text till ett måste för människor som är intresserade av strategiarbete i organisationer.
Dr. Matti Kaulio, Professor, Industriell Ekonomi, Kungliga Tekniska Högskolan
Denna verkligt användbara bok är ett måste för alla organisationer som vill skapa konkurrensfördelar och skapa värde för sina kunder. För att lyckas på dagens föränderliga och utmanande marknader hjälper boken dig att dra nytta av metoder som bygger på vetenskap och beprövad erfarenhet. Tydligt presenterat och rakt på sak i varje kapitel bildar Pontus Wadström ett system och recept för företags framgång på alla nivåer. Dina kunder, personal och kollegor kommer att tacka dig, och dina konkurrenter kommer att förundras över hur ni lyckades med det ni gjorde.
Mattias Magnell, Leadership Development Manager, Skanska och ordförande för Svenska institutet för standarder (SIS) kommitté för Human Resource Management
En inspirerande och tillgänglig ”one-stop-shop” för de som vill driva förändring och som vill komma till platsen där framgångsrikt verkställande av strategier går bortom planer och mätvärden och istället är en plats för människocentrerad kontinuerlig utveckling av lärande, förändring och anpassning.
Åsa Åberg , Head of Executive och Member Office, Plan International