Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Förändring i huvudet på en strateg: en bok om utveckling, konkurrenskraft och hur vi realiserar potential som kräver lite mer

Se till att din organisations strategi präglas av förändring och att förändringar leds av strategin. Lyckas med att förändra medarbetares beteenden och realisera de nyttor förändringar syftar till. Insikterna i den här boken är baserade på omfattande praktisk erfarenhet och akademisk forskning, och ger dig unika kunskaper som hjälper dig i ditt förändrings- och strategiarbete.

Alla organisationer måste förändra sig för att förbli relevanta i en omvärld som ständigt förändras. Men att förändra en verksamhet kräver lite mer än att leda den. Många organisationer brottas med hur de ska hinna förändra sig tillräckligt mycket och snabbt. Och en av de svåraste utmaningen organisationer står inför är att genomdriva omfattande eller strategiska förändringar.

Hur driver vi strategisk förändring?

Det korta svaret är att strategisk förändring är ett systematiskt arbetssätt. Ingen organisation kan göra allt för alla; ingen organisation kan förändra allt de borde förändra. Organisationers begränsade resurser behöver användas på ett effektivt sätt. Strategi, prioriteringar och vägval är därför ena sidan av samma mynt som förändring och anpassning till en omvärld och marknader i ständig rörelse. Den här boken visar på ett praktiskt, genomtänkt och vetenskapligt förankrat arbetssätt där förändringar som genomförs tar utgångspunkt i organisationens strategi och förändringsledning leder till önskade strategiska resultat.

Förändring i huvudet på en strateg

Omdömen om boken

Pontus lyfter strukturerat och handfast fram konkreta framgångsfaktorer för att lyckas realisera förändringars strategiska värde till fullo. Boken flätar stilfullt samman tvärvetenskapliga erfarenheter i god balans med praktiskt genomförbara rekommendationer. Innehållet har hög applicerbarhet på alla typer av förändringar, stora och små, nationella och internationella. Med humorns kraft hålls läsaren genomgående engagerad och på gott humör.

Eva Åkesson, Transformation Director, Tetra Pak

 

Strategiskt förändringsarbete är svårt på riktigt. Det reflekteras inte alltid i den uppsjö av texter som handlar om förändring. Pontus Wadström däremot tar förändring på det allvar det förtjänar, och gör här en grundlig genomgång av ämnet, med fokus på tillämpning och praktisk relevans. ”Förändring i huvudet på en strateg” bör läsas av beslutsfattare som reflekterar över sitt arbete.

Thomas Kalling, Professor i strategi, Lunds Universitet

 

Pontus bok kommer vara en stor hjälp i de förändringar jag driver. Han varvar hårda och mjuka vetenskapliga modeller som underlättar förståelse för förändringsarbete. Boken ger läsaren bekräftelser, aha-upplevelser och nya insikter till hur vi bör hantera strategiska och omfattande förändringar. Jag kommer fortsättningsvis använda boken när jag vill reflektera över svårigheter jag möter i förändringar.

Maria Anjou, VP Business Services, NCC