Kristina Edström
Universitetslektor
Detaljer
Forskare
Om mig
Kristina Edström är universitetslektor i ingenjörsutbildningens utveckling och bedriver högskolepedagogisk verksamhet sedan 1997 på KTH, nationellt och internationellt. Kristina är civilingenjör från Chalmers och teknologie doktor i Teknik och lärande på KTH.
KTH är ett av de fyra universitet som grundade CDIO Initiative, och Kristina har sedan mer än 20 år varit engagerad i att utveckla konceptet och att sprida kunskap om utveckling av ingenjörsutbildning med CDIO. Hon är ledamot i CDIO Council, och medförfattare i Crawley et al. (2014) Rethinking Engineering Education: The CDIO Approach, Springer.
Kristina skräddarsydde kursen LH201V Lärande och undervisning / Teaching and Learning in Higher Education (7,5 hp) för KTH-lärare och ledde över 25 kursomgångar med över 700 godkända deltagare 2004-2012. Tillsammans med Professor Lars Kloo utvecklade hon kursen LH207V Forskarhandledning / Research Supervision (3 hp) och genomförde de fyra första kursomgångarna 2007-2008. Sedan 2020 ger hon kursen igen.
Kristina Edström är också aktiv inom SEFI, European Society for Engineering Education, där hon är medlem i intressegruppen för Engineering Education Research. Sedan 2018 är hon chefredaktör för European Journal of Engineering Education, som ges ut av SEFI.
Kristina Edströms avhandling (2017) handlar om spänningen mellan akademiska och professionella värden i ingenjörsutbildningen. Denna spänning studeras i ett curriculum-perspektiv, ett historiskt perspektiv och ett organisatoriskt perspektiv.
Kristina fick KTH:s pris 2004 för framstående insatser i utbildningen och valdes till livstids hedersmedlem i Tekniska Högskolans Studentkår 2009.
Sedan 2024 är Kristina också professor i Innovation in Engineering Education på TU Delft.
Doktorander:
- Dr. Charnaldo Ndaipa (2023)
- Cecilia Almlöv
- Camilla Björn
- Anna-Karin Högfeldt
Kurser
Att leda utbildningsutveckling (LH217V), lärare | Kurswebb
Examensarbete inom teknik och lärande, avancerad nivå (LT200X), examinator | Kurswebb
Forskarhandledning (LH207V), examinator, kursansvarig, lärare | Kurswebb
Forskarhandledning (LH207U), examinator, kursansvarig, lärare | Kurswebb
Grundläggande kommunikations- och undervisningslära (FLH3000), examinator | Kurswebb
Intervju som kvalitativ forskningsmetod (FLF3008), kursansvarig, lärare | Kurswebb
Lärande för utmaningsdriven utbildning med globala utvecklingsmål (LH233V), lärare | Kurswebb
Lärande för utmaningsdriven utbildning med globala utvecklingsmål (LH233U), lärare | Kurswebb
Lärande och undervisning i högre utbildning (LH231V), lärare | Kurswebb
Lärande och undervisning i högre utbildning (LH231U), lärare | Kurswebb