Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Lärare

Här hittar du information om våra befattningar som professor, lektor, biträdande lektor, adjungerad professor, adjunkt, lärare på konstnärlig grund.

Professor

Allmänt om anställning som professor

En professor vid KTH ingår i fakulteten och är en ledande företrädare inom ett vetenskapsområde i vilket ett ansvar tas för både forskning och utbildning. En professor vid KTH har genomgått högskolepedagogisk utbildning om minst 15 högskolepoäng eller har genom andra pedagogiska utbildningar med inriktning mot högskolan förvärvat motsvarande kunskaper. Om sådan utbildning saknas vid anställningen bör professorn inom ramen för anställningen genomgå utbildningen inom tre år. Arbetsuppgifter inom forskning inbegriper akademisk ledning och utveckling av forskning inom skolan, ledning av forskningsverksamhet i en forskargrupp, självständigt ansvar för forskningsfinansiering samt aktivt deltagande i vetenskapssamhället genom åtaganden som granskare, sakkunnig, opponent eller föredragshållande.

Arbetsuppgifter inom utbildning inbegriper akademisk ledning samt utveckling och genomförande av utbildning på grundnivå, avancerad nivå och forskarnivå.

Arbetsuppgifter inom ledarskap inbegriper stöd och återkoppling till medarbetare inom utbildning och forskning, deltagande i ledningsarbete inom KTH, förändringsarbete, internt och externt fakultetsarbete.

Arbetsuppgifter inom samverkan inbegriper samarbete över ämnesgränser inom och utom KTH samt deltagande i och utveckling av kunskapsutbyte och kommunikation med omvärlden

Anställningsform

Bestämmelser om anställningsformen finns i 3 kap. 3 § högskolelagen:

3 § En professor ska anställas tills vidare utan tidsbegränsning, om inte någonting annat följer av andra stycket. En professor får anställas för en bestämd tid, om det är fråga om 1. konstnärlig verksamhet, 2. adjungering till en högskola av någon som har sin huvudsakliga verksamhet utanför högskoleväsendet (adjungerad professor), eller 3. anställning som gästlärare av en person som uppfyller behörighetskraven för professor (gästprofessor). Lag (2010:701).

Lektor

Allmänt om anställning som lektor

En lektor vid KTH ingår i fakulteten och verkar inom ett vetenskapsområde i vilket ett ansvar tas för både forskning och utbildning. Som lektor vid KTH ska du genomgått en högskolepedagogisk utbildning om minst 15 högskolepoäng eller annan pedagogisk utbildning med motsvarande omfattning och innehåll. Om sådan utbildning saknas vid anställningen bör lektorn inom ramen för anställningen genomgå utbildningen inom tre år.

Arbetsuppgifter inom forskning inbegriper självständig forskningsverksamhet inom en forskargrupp, visst ansvar för forskningsfinansiering samt aktivt deltagande i vetenskapssamhället genom åtaganden som granskare, sakkunnig, opponent eller föredragshållande.

Arbetsuppgifter inom utbildning inbegriper aktivt deltagande i utveckling och genomförande av utbildning på grundnivå, avancerad nivå och forskarnivå samt handledning av doktorander. Arbetsuppgifter inom ledarskap inbegriper stöd och återkoppling till medarbetare inom utbildning och forskning, deltagande i förändringsarbete, internt och externt fakultetsarbete.

Arbetsuppgifter inom samverkan inbegriper samarbete över ämnesgränser inom och utom KTH samt deltagande i och utveckling av kunskapsutbyte och kommunikation med omvärlden.

Anställningsform

En lektor ska anställas tills vidare.

Biträdande lektor

Allmänt om anställning som biträdande lektor

En biträdande lektor vid KTH ingår i fakulteten och verkar inom ett vetenskapsområde i vilket ett ansvar tas för både forskning och utbildning. En biträdande lektor ska ges förutsättningar att meritera sig inför ansökan om befordran till lektor. En biträdande lektor ska genomgå högskolepedagogisk utbildning om minst 15 högskolepoäng inom ramen för anställningen.

Arbetsuppgifter inom forskning inbegriper utveckling av självständig forskningsverksamhet inom en forskargrupp, visst ansvar för forskningsfinansiering samt aktivt deltagande i vetenskapssamhället genom åtaganden som granskare, sakkunnig, opponent eller föredragshållande.

Arbetsuppgifter inom utbildning inbegriper aktivt deltagande i utveckling och genomförande av utbildning på grundnivå eller avancerad nivå. Även utveckling och genomförande av utbildning på forskarnivå inklusive handledning av doktorander kan ingå.

Arbetsuppgifter inom ledarskap inbegriper stöd och återkoppling till medarbetare inom utbildning och forskning samt medverkan i kunskapsutbyte med omvärlden. Vidare kan arbetsuppgifter inom ledarskap inbegripa deltagande i förändringsarbete samt internt och externt fakultetsarbete.

Arbetsuppgifter inom samverkan inbegriper samarbete över ämnesgränser inom och utom KTH, samt deltagande i och utveckling av kunskapsutbyte och kommunikation med omvärlden.

Anställningsform

Bestämmelser om anställningsformen finns i 4 kap. 12 a § högskoleförordningen:

12 a § En biträdande lektor får anställas tills vidare, dock längst under en tid på minst fyra och högst sex år som bestämts av högskolan före anställningen. Syftet med anställningen är att läraren ska ges möjlighet att utveckla sin självständighet som forskare och meritera sig såväl vetenskapligt som pedagogiskt för att uppfylla kraven på behörighet för en anställning som lektor. En anställning enligt första stycket får förnyas, dock högst sammanlagt två år, om det på grund av den biträdande lektorns sjukfrånvaro, föräldraledighet eller andra särskilda skäl krävs ytterligare tid för att uppnå syftet med anställningen. För en anställning enligt första och andra styckena gäller i övrigt lagen (1982:80) om anställningsskydd. Genom kollektivavtal som har slutits eller godkänts av en central arbetstagarorganisation får det göras undantag från första och andra styckena. Förordning (2017:844)

Adjungerad professor

Allmänt om anställning som adjungerad professor

En adjungerad professor ingår i KTH:s adjungerade fakultet och verkar inom ett vetenskapsområde i vilket professorn bidrar till forskning och utbildning. Arbetsuppgifter för en adjungerad professor bestäms i samråd med extern samverkanspart.

Adjunkt

Allmänt om anställning som adjunkt

En adjunkt vid KTH bidrar till utveckling och genomförande av utbildning på huvudsakligen behörighetsgivande utbildning och grundnivå. En adjunkt vid KTH har genomgått högskolepedagogisk utbildning om minst 15 högskolepoäng eller har genom andra pedagogiska utbildningar för undervisning på högre nivå förvärvat motsvarande kunskaper. Om sådan utbildning saknas vid anställningen ska adjunkten inom ramen för anställningen genomgå utbildningen inom två år.

Arbetsuppgifter inom forskning och utvecklingsarbete kan inbegripa forskning inom en forskargrupp samt pedagogiskt och ämnesmässigt utvecklingsarbete.

Arbetsuppgifter inom utbildning inbegriper aktivt deltagande i utveckling och genomförande av utbildning, huvudsakligen på behörighetsgivande utbildning och grundnivå, samt bidrag till pedagogisk utveckling brett inom utbildningsområdet. Vidare kan arbetsuppgifter inom utbildning inbegripa tillförande av specialkompetens inom tillämpade ämnesområden.

Arbetsuppgifter inom ledarskap och samverkan inbegriper stöd och återkoppling till medarbetare inom utbildning, deltagande i förändringsarbete samt medverkan i kunskapsutbyte med omvärlden. Vidare kan arbetsuppgifter inom ledarskap inbegripa deltagande i ledningsarbete avseende utbildning.

Anställningsform

En anställning som adjunkt gäller tills vidare eller begränsas enligt bestämmelserna i lagen om anställningsskydd.

Lärare på konstnärlig grund

De lärarkategorier som kan anställas på konstnärlig grund är professor (inbegripet adjungerad professor och gästprofessor), lektor och adjunkt

Allmänt om anställning som lärare på konstnärlig grund

Arbetsuppgifter för en professor, lektor eller adjunkt anställd på konstnärlig grund motsvarar i stort arbetsuppgifter inom utbildning, ledarskap och samverkan angivna för motsvarande lärarkategori. Arbetsuppgifter i forskning och utbildning på forskarnivå kan ingå, vanligtvis då inom ramen för konstnärligt inriktat forsknings- och utvecklingsarbete.

Anställningsform

Bestämmelser om anställningsformen finns i 4 kap 10 § högskoleförordningen:

10 § En lärare inom konstnärlig verksamhet får anställas tills vidare, dock längst fem år. En sådan anställning får förnyas. Den sammanlagda anställningstiden får dock omfatta högst tio år. Förordning (2010:1064)

Vid anställning av konstnärlig adjungerad professor tidsbegränsas anställningen med stöd av 4 kap. 11 § och vid anställning av konstnärlig gästprofessor med stöd av 4 kap. 12 § samma förordning.