KTH:s universitetsstyrelse
Universitetsstyrelsen är KTH:s högsta beslutande organ med ansvar för viktiga frågor som rör hela högskolans verksamhet. Universitetsstyrelsen består av ordförande, vice ordförande, rektor och 12 andra ledamöter. Universitetsstyrelsen träffas fem gånger per år för att diskutera och fatta beslut om viktiga frågor.
Universitetsstyrelsen beslutar om:
- viktigare frågor om högskolans organisation
- årsredovisning, budgetunderlag och viktigare framställningar i övrigt
- åtgärder med anledning av Riksrevisionens revisionsberättelser och revisionsrapporter
- viktigare föreskrifter.
Universitetsstyrelsen beslutar även om frågor i övrigt som är av principiell vikt. Hit räknas bland annat:
- övergripande förändringar av utbildningsutbudet
- större organisationsförändringar
- övergripande dimensionering av utbildning på grundnivå och avancerad nivå
- planeringsförutsättningar.
Ledamöter och mandatperiod
Universitetsstyrelsen vid KTH har staten som huvudman och består av ordförande, vice ordförande, rektor och 12 andra ledamöter. Enligt högskoleförordningen får ordföranden inte vara anställd vid KTH. Regeringen utser ordföranden och ytterligare sju ledamöter. Övriga ledamöter i universitetsstyrelsen utses av lärarna och studenterna vilka har rätt att utse tre ledamöter vardera.
- Mandatperioden för universitetsstyrelsen är 1 oktober 2024–30 april 2028.
Ordförande och KTH:s rektor
Ledamöter
Sveriges regering utser sju ledamöter till universitetsstyrelsen.
Ledamöter utsedda av KTH:s lärare
KTH:s lärare utser tre ledamöter till universitetsstyrelsen.
Ledamöter utsedda av KTH:s studenter
Tekniska Högskolans studentkår (THS) utser tre ledamöter till universitetsstyrelsen.
Adjungerade
Arbetstagarrepresentanter
KTH:s tre personalorganisationer uster varsin representant med närvaro- och yttranderätt.
- Alexander Baltatzis, Saco-S
- Jon Lindhe, ST
- Vakant, SEKO