Prisbelönt broprojekt har implementerats i offentlig miljö
Inom nordisk mytologi är Bifrost en bro, eller regnbåge, som leder från Midgård, där människorna lever, upp till himlen där gudarna bor. Idag är det namnet på ett prisbelönt, implementerat brokoncept med återvinning och hållbarhet i fokus.
Den byggda miljön behöver hållbara lösningar. En möjlighet är att bygga mindre och bevara det vi redan har. Men när vi behöver bygga, bör det ske på ett mindre resurskrävande sätt. Ett exempel är att använda förnybara material, t.ex. trä som är en huvudsaklig bärande struktur i lättviktsbroar. Detta kräver dock noggrann planering, detaljutformning och utförande. Det var den utmaningen som det vinnande brokonceptet Bifrost tog sig an för två år sedan.
Lättviktsbron vinner innovationstävling
Idén om en bro med särskilda egenskaper, - lättviktig och dessutom enkel att montera och demontera - väcktes av Roberto Crocetti, adjungerad professor på KTH och grundare av TBS, Timber Bridge Specialists. När möjligheten att delta i det strategiska innovationsprogrammet InfraSwedens tävling för att konstruera lättare gång- och cykelbroar dök upp för två år sedan var det självklart att ansöka med idén.
För sin projekansökan bildade Crocetti ett team bestående av KTH, TBS, Funkia, Gaia Arkitektur och Stockholms stad. Tillsammans förfinade de den ursprungliga bro-idén som resulterade i konceptet Bifrost, som vann tävlingen.
KTH förädlar idén för implementering
Vinsten för Bifrost innebar möjligheten att även söka projektbidrag från InfraSweden för att förädla idén. Bidraget beviljades och banade väg för att man på KTH kunde vidarestudera några av konceptets inovativa delar ur ett tekniskt och arkitektoniskt perspektiv. Inom ramen för ett kursprojekt och två examensarbeten utvecklades "gångjärnsbeslaget" och farbana med trapetskorrugerad plåt. Delar som skulle vara viktiga komponenter för verklig implementering av bron i det offentliga rummet.
Sedan i våras står en färdig bro projekterad enligt Bifrostkonceptet i Uddebo, Tranemo kommun. Planer för vidareutveckling av konceptet pågår.
"Efter innovationstävlingen fick vi i uppdrag att designa, leverera material och övervaka monteringen av en riktig träbro i Uddebo i början av 2024. Det har varit en snabb leverans från den första idén till förverkligandet av konceptet", säger Daniel Honfi, byggnadsingenjör på TBS Timber Bridge Specialists och ledare för innovationsprojektet."
Text: Johanna Bernhardtz