Till KTH:s startsida

Ny satsning på tekniskt basår i Stockholmsregionen

Studenter sitter och pratar vid skrivbord.
KTH satsar på att ge tekninsk basårsutbildning i samarbete med tre lärcentra runt om i Stockholmsregionen. (Foto: Magnus Glans)
Publicerad 2024-09-03

KTH satsar nu på att erbjuda tekniskt basår på lärcentra i Norrtälje, Nynäshamn och Södertälje.
– Det här ett led i vårt fortsatta engagemang i regionen. Det är ett sätt att erbjuda ett mer dynamiskt och modernt utbildningsutbud så att fler får tillgång till våra utbildningar, säger Anders Söderholm, KTH:s rektor.

I samarbete med respektive kommun ska från och med nästa höst de som antagits kunna läsa tekniskt basår på plats där de bor via sitt lärcentrum.

Genom fjärrundervisning

Merparten av undervisningen sker med kurskamrater på plats på lärcentrat genom fjärrundervisning. Till skillnad från vid distansundervisning är studenterna tillsammans och sitter inte hemma en och en. Undervisningen leds av KTH:s lärare och på centrat finns datorer, fikarum och viss stödpersonal. Vid laborationer och vissa andra moment kan det bli aktuellt att åka till KTH:s campus.

– Vi hoppas att fler på detta sätt får upp ögonen för teknisk utbildning och för oss och att vi får in ännu fler duktiga studenter och talanger till våra program. Det ska finnas fler vägar in till KTH och ge fler möjligheter för den som vill läsa hos oss, säger Amelie Eriksson Karlström, som är skolchef på skolan för kemi, bioteknologi och hälsa som ansvarar för KTH:s basårsutbildning i Flemingsberg och den nya satsningen på breddad rekrytering genom lärcentra.

Det tekniska basåret är en grundläggande utbildning inom teknik, matematik, fysik och kemi för den som kanske vill läsa vidare på en teknisk utbildning. Den som läst färdigt programmet har en garanterad plats på ett av KTH:s civilingenjörs- eller högskoleingenjörsprogram.

Vid lärcentrat i Södertälje kommer det finnas 36 platser, i Nynäshamn 20 och i Norrtälje 16.

Fler orter

– Som ett internationellt välrenommerat lärosäte är det vår uppgift att utbilda ingenjörer i hela Sverige inte bara professorsbarn från Östermalm om man ska hårdra det, säger Nicole Kringos, professor i vägteknik på KTH.

Hon har i många år, bland annat genom olika samarbeten inom ramen för Road2Science, ett kompetenscentrum på KTH, arbetat för att sänka trösklarna till KTH och se hur man kan lockar nya förmågor och därigenom bredda rekryteringen. Nicole Kringos är också ansvarig för en pågående pilotstudie, där 20 kommuner ingår, som bland annat mynnat ut i satsningen på lärcentra.

– På sikt kan man hoppas att den här typen av fjärrutbildning skulle kunna spridas till fler orter runt om i landet i samarbete med kommuner och det lokala näringslivet, säger Nicole Kringos.

Text: Jill Klackenberg

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se