Till KTH:s startsida

Cyklade 180 mil till KTH

Arnd Hanisch sitter på sin cykel.
180 mil på cykel under 13 dagar kan hjälpa alla och envar att inse hur lite de faktiskt behöver i livet. Foto: Privat
Publicerad 2024-08-27

Han är utbytesstudenten som precis cyklat hela vägen från Karlsruhe i Tyskland till Stockholm och KTH. 13 dagar på vägarna resulterade i 180 trampade mil och sex kilos viktförlust. Med några fler exemplar av en nyupptäckt kulinarisk favorit – den svenska kanelbullen – kommer Arnd Hanisch att vara redo för sina KTH-studier i höst.

karta över Arnd Hanisch cykelväg från Tyskland till Sverige
Den här vägen cyklade Arnd Hanisch från Tyskland till Sverige.

– En cykeltur av den här längden hjälper dig att inse hur lite du faktiskt behöver i livet. Du uppskattar saker i vardagen som du vanligtvis tar för givet. Du utvecklas också under varje cykeltur och får värdefulla erfarenheter för livet.

Det säger Arnd Hanisch som nu är på plats i Stockholm, redo att ta sig an höstens utmaningar vid KTH. Han berättar att han som utbytesstudent kommer vara inskriven vid universitetet i två terminer och mestadels delta i kurser från utbildningsprogrammet Civil and Architectural Engineering.

– Jag kommer också gå kurser från mastersprogrammet Real Estate and Construction Management. Genom att därtill gå en kurs i svenska under terminen vill jag lära känna den svenska kulturen bättre och kunna prata med människor här.

Livsöden över en lunch

Den sociala biten är viktig för Arnd Hanisch. Många blev mötena med människor under cykelturens nästa två veckor långa varaktighet. Folk hjälpte till att lösa olika problem, eller berättade om sina livsöden över en lunch.

– En ofta ställd fråga är om jag kände mig ensam eftersom jag reste just ensam i tretton dagar. Då jag träffade så många nya människor och också kunde ringa hem var det inget problem för mig. Dessutom tycker jag att det är helt normalt att prata med sig själv då och då.

Arnd Hanisch slår upp tältet för natten. Foto: Privat

Knaka och braka

Åter till Arnd Hanisch nyfunna kunskaper om vad som egentligen behövs i livet. Detta efter de motgångar hans cykeltur bjöd på. Luften gick till exempel ur både däck och luftmadrass vid ett flertal tillfällen, och efter en stund började cykelns vevlager knaka och braka. Arnd Hanisch gjorde ett tappert försök att lösa detta genom att beställa en ny luftmadrass och cykeldelar till Heiligenhafen, den sista tyska staden före gränsen till Danmark.

– Numera vet jag att en vänjer sig vid knakande ljud efter 1 500 kilometers trampande, och att enbart en sovsäck räcker för att sova.

På grund uppkomna defekter, och väntetiden som uppstod i Heiligenhafen, kunde Arnd Hanisch bara cykla under 11 av 13 dagar. Med 200 kilometer under var och en av de tre sista dagarna kunde han dock ta igen förlorad tiden och komma fram lagom till KTH:s "Arrival Days".

Hur kommer du att ta dig till Tyskland om ett år?

– Jag kommer inte att cykla hem efter mina studier, eftersom jag redan kan den vägen. Men det var absolut inte min sista längre cykeltur. Jag har redan några idéer om vart jag kan trampa härnäst. Inget är bestämt ännu, men när det är dags kommer jag att lägga upp det på mitt Instagramkonto .

Text: Peter Asplund

Faktaruta

• Här är några av de städer som Arnd Hanisch passerade på sin väg från Karlsruhe till Stockholm: Frankfurt, Kassel, Hanover, Lübeck, Rødby, Helsingborg, Halmstad, Jönköping, Linköping och Nyköping.
  • Arnd Hanisch hade ambitionen att transportera sig så hållbart som möjligt hela vägen. Vid Öresund fick han dock vika av lite från den tanken. "Det visade sig vara ganska svårt att korsa gränsen mellan Danmark och Sverige genom att simma med cykel och bagage, så det slutade med att jag tog färjan."
  • Maten är viktig under cykelturer av Arnd Hanisch kaliber. "För att få i mig tillräckligt mycket tog jag många små pauser under dagen, där jag åt det jag hade köpt från bagerier och mataffärer. Jag försökte smaka på de typiska delikatesserna i varje land, och jag gillar särskilt det danska wienerbrödet och de svenska kanelbullarna.
  • Arnd Hanisch absolut största motivation var att ta reda på om han skulle klara av att genomföra cykelturen. Det bästa sättet att göra det enligt honom själv var att prova, inte bara tänka och prata om det.