Mat och servering
Delmål för mat och servering uppnått senast vid utgången av 2025
5.23 KTH ska vara pådrivande när det gäller att beakta miljö och hållbar utveckling inom ramen för mat och servering.
5.24 KTH ställer krav i sina upphandlingar och beställningar vad varje måltid maximalt får släppa ut i form av koldioxidekvivalenter per måltid.
Delmål för mat och servering uppnått senast vid utgången av 2022
5.25 KTH ställer systematiskt konkreta klimat- och hållbarhetskrav i upphandling och ramavtal för catering samt klimat och hållbarhetskrav på restauranger där KTH har ett avtal med hyresgästen.
5.26 I KTH:s upphandlingar och beställningar av cateringstjänster följs KTH:s Riktlinjer för hållbara evenemang och konferenser och specifikt de om förtäring.
5.27 KTH och fastighetsägaren har i samverkan med restauratörerna utvecklat hållbarhetskriterier för deras verksamhet.
Handlingsplan för hållbarhetsmål resurshushållning 2021-2025
Handlingsplanen beskriver åtgärder, beslutsfattare, ansvarig chef i linjeorganisationen, resurser och när åtgärderna senast ska vara genomförda och hur beslut om åtgärderna ska kommuniceras.
Handlingsplan för de universitetsövergripande hållbarhetsmålen 2021-2025
Åtgärder
- Säkerställ systematiska och välgrundade klimatkrav och hållbarhetskrav på catering vid såväl upphandling som vid beställningar. Det sker utifrån vedertagna krav och standarder inom området.
- Kunskapsutbyte sker mellan forskare och restauratörer på KTH:s campusområden för att främja samhällets medvetenhet kring livsmedel, klimat och hållbar utveckling.