Kursens utveckling
På denna sida kan du följa hur kursen har utvecklats över tid. När kursanalysen har publicerats visas kursdata för varje kurstillfälle, inklusive examination, antal registrerade studenter, kursresultat samt planerade förändringar inför nästa kurstillfälle. Alla kursplaner och publicerade kurs-PM visas på sidan Arkiv.
Presumtiva, nuvarande, och tidigare studenter kan ta del av informationen som hjälp vid kursval, eller för att följa upp sitt eget deltagande. Lärare, kursansvariga, examinatorer, programansvariga m.fl. kan använda sidan som ett stöd vid kursutveckling.
2025
Kursanalys ej publicerad
2024
Autumn 2024-51520 ( Start date 28 Oct 2024, English )
Förändringar som införs till nästa kursomgång
>> Lectures
- Evaluate possibility of teaching z-transform earlier in the course (e.g., Lecture 2).
- Improve the general structure of the lecture contents and their correspondence with home assignments.
>> Home Assignment 1 (part of LAB1)
- Check the definition of kurtosis in built-in MATLAB vs book.
- Sounds 1-4: None of them are periodic/deterministic. It would be good to have at least one so the assignment assesses that concept, too.
- No hearable differences in 8- and 16-bit signals in 3.1.
>> Home Assignment 2 (part of LAB1)
- Reformulate the question in 1.2.2.
- Remove rms amplitude scaling in 1.2.4 and 1.2.5.
- In 2.4: problem with listening to the audio files with 128 downsampling.
- In 2.3, the text “compare that they are the same” is invalid.
>> Home Assignment 4 (part of LAB1)
- Task 1: Compute coherence with rectangular window and compare results
- Use auto-correlation to quantify time delay in one of the filtering assignments.
- Task 4.1.2. and a Chebyshev
>> Laboratory activity (LAB2)
- We will ensure that the equipment in the labs is fully functional and up to date.
>> Canvas course website
- Make sure to post grades in Canvas only to those students who submitted assignments (i.e., avoid unnecessary spam).
- Make sure to be consistent and more detailed in the feedback given by the teachers to the students on their submitted assignments.
Kursansvarig
Elias Zea Marcano, Karl BolinExaminator
Elias Zea MarcanoStudenter
87Kursplan
Kursplan SD2125 ( HT 2024 - )Kurs-PM
Kurs-PM SD2125 HT 2024-51520Obligatorisk inom program
CFATEResultat på kurs
Totalt antal
65
A
3
B
27
C
16
D
15
E
4
FX
0
F
0
Autumn 2024-10150 ( Start date 28 Oct 2024, English )
Förändringar som införs till nästa kursomgång
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Karl BolinExaminator
Elias Zea MarcanoStudenter
Ingen information tillagdKursplan
Kursplan SD2125 ( HT 2024 - )Kurs-PM
Kurs-PM SD2125 HT 2024-10150Obligatorisk inom program
Ingen information tillagdResultat på kurs
Totalt antal
0
A
0
B
0
C
0
D
0
E
0
FX
0
F
0
2023
Autumn 2023-10129 ( Start date 30 Oct 2023, English ) , Autumn 2023-50636 ( Start date 30 Oct 2023, English )
Förändringar som införs till nästa kursomgång
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Elias ZeaExaminator
Elias ZeaStudenter
102*Obligatorisk inom program
TTEMM, CFATEKursanalys
Kursanalys SD2125: 2024-02-01Förändringar som har införts till den här kursomgången
Course developments for the HT23 offering include preparatory quizzes with bonus points for the written tests and adjusting the content of Lectures 1 and 2 so that the former deals with time-domain signal analysis and the latter with frequency-domain analysis. The course responsible and examiner also changed from Karl Bolin to Elias Zea.Kursdata har registrerats manuellt
Examinationsgrad
89%*
2022
Autumn 2022-2 ( Start date 31 Oct 2022, English ) , Autumn 2022-1 ( Start date 31 Oct 2022, English )
Förändringar som införs till nästa kursomgång
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Karl BolinExaminator
Karl BolinStudenter
74Obligatorisk inom program
CFATE, TTEMMKursanalys
Kursanalys SD2125: 2023-02-06Förändringar som har införts till den här kursomgången
Byte av examinator Hans Bodén till Karl Bolin. SD2125 Kursnämndsmöte 2022 11 21: Medverkande: Anna Öhman & KB, Jesper sjuk Ovant kursupplägg gå ut med mer riktad information om vad som ska göras och förberedas + (KursPM) + Hur man studerar kursen i välkomst-announcment Förberedelser inför varje föreläsning ett par dagar innan. Info om ev kompletteringar deadline inte i tentaperioden. Kolla EKG-spektrumet- ser mysko ut. Fråga om man tittar i frekven eller tidsdomän. SCHEMA-önskningar: Dubblera antal seminarier (8 st per tillfälle)-schemalägg i två salar samtidigt Seminarie 4 ska ligga simultant som Labbarna för att skapa lite lucka i schemat. 2023 02 01: Medverkande: Anna Öhman & KB & Jesper Adolfsson Schema- kontrollera, sista seminariet ska ligga tillsammansmed labbarna. - Quiz innan föreläsningar, ge bonus för de som har rätt +1p för de som har godkänt (E & bättre). - Gör tutorial om hur rekommenderad studiemetod, betona att detta är en kurs på avancerad nivå och att den kräver mer självstudier än många tidigare kurser. - Omarbete av labbar diskuterades för att göra de mer separerade tid-frekvens.Kursdata har registrerats manuellt
Examinationsgrad
78%*
2021
Doktorand ( Start date 01/11/2021, English ) , Autumn 2021-2 ( Start date 01/11/2021, English ) , Autumn 2021-1 ( Start date 01/11/2021, English )
Förändringar som införs till nästa kursomgång
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Hans BodénExaminator
Hans BodénStudenter
85Obligatorisk inom program
TTEMM, CFATEKursanalys
Kursanalys SD2125: 2022-01-27Förändringar som har införts till den här kursomgången
Antalet inlämningsuppgifter (home assignments) med efterföljande seminarier ökades från två till fyra. Samtidigt minskades antalet föreläsningar till hälften jämfört med tidigare. Förinspelade video-klipp motsvarande de tidigare föreläsningarna fanns tillgänfliga.Examinationsgrad
81.2%
2020
Autumn 2020-1 ( Start date 26/10/2020, English )
Förändringar som införs till nästa kursomgång
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Hans BodénExaminator
Hans BodénStudenter
117Kurs-PM
Kurs-PM SD2125 HT 2020-51057Obligatorisk inom program
CFATE, TIPUMKursanalys
Kursanalys SD2125: 2021-02-15Förändringar som har införts till den här kursomgången
Förändringar i föreläsningar, datorlaborationer, seminarier och examination föranledda av Corona-restriktionerna. Förinspelade video-klipp ersatte föreläsningarna och de schemalagda föreläsningstiderna användes delvis till frågor och svar via ZOOM. Datorlaborationerna, som består av handledning till Matlab inlämningsuppgifterna sköttes via ZOOM med hjälp i breakout rooms. Seminarier genomförde i ZOOM. Examinationn ersattes av digital examination. Första KS:en var en ZOOM-övervakad skrivning där lösningar på papper scannades och laddades upp i Canvas. Andra KS:en och tentan var oövervakade hemtentor med en Quiz i Canvas.Examinationsgrad
88.9%
2019
Autumn 2019-1 ( Start date 28/10/2019, English )
Förändringar som införs till nästa kursomgång
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Hans BodénExaminator
Hans BodénStudenter
72Kurs-PM
Kurs-PM SD2125 HT 2019-50533Obligatorisk inom program
CFATE, TIPUMKursanalys
Kursanalys SD2125: 2021-02-15Förändringar som har införts till den här kursomgången
Inga väsentliga förändringar genomfördes jämfört med HT18Examinationsgrad
83.3%