Detta är inte senaste versionen av kurs-PM. Visa (senaste versionen).
Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version VT 2020
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Syftet med kursen är att ge studenten praktisk erfarenhet av de grundläggande förutsättningarna för datorstöd inom konstruktion och teknik. Användningen av datorstöd inom konstruktion och teknik kräver en grundläggande förståelse för de industriella standarderna som tillämpas vid teknisk ritning och inbäddad i den automatiska produktionen av detalj- och monteringsritningar, stycklistor och andra tekniska illustrationer. Ett centralt ideal som kommer att bli förtydligade för studenten är vikten av en solid-modell centrerad filosofi för produktdokumentation som används under hela produktens livscykel.
Lärandemål
Efter avklarad kurs skall studenten kunna:
• Förstå de information och data som anges på tvådimensionella tekniska ritningar. • Skapa tvådimensionella tekniska ritningar. • Använd ett datorbaserat system för att skapa och ändra parametriska produkt modeller. • Använd parametriska produkt modeller för att skapa, utvärdera och modifiera parametriska produktmodeller med mekanismer. • Applicera ritautomatisering för att skapa produktdokumentation baserad på parametriska produktmodeller. • Lagra och hantera dator-filer med hänsyn till produktlivscykel. • Beskriv och tillämpa en rationell problemlösnings- och modelleringsstrategi som skapar robusta produkt- och komponentmodeller. • Tillämpa och beskriva effekten av produktenslivscykel vid skapandet av produktdokumentation.
Läraktiviteter
Kursen är utformad med följande aktiviteter:
CAD-föreläsningar (levereras av en konsult som specialiserat sig på CAD-verktyget som används i kursen) en gång i veckan (2 timmar) under de första fem veckorna av kursen för att beskriva grunderna för hur CAD-verktyget fungerar.
CAD-labborationer en gång i veckan (3 timmar) med tillgång till CAD-support för att svara på frågor om hur man bäst löser CAD-problem.
Projektföreläsningar (PROB) varannan vecka för att vägleda studentgrupper i genomförandet av ProjectBase-modellen som används i grundutbildningen vid KTH Södertälje.
Individuella övningar (INLB) en gång i veckan för att förbereda studenten för den individuell examinationen. Dessa övningar kommer att levereras med CAD-verktyget genom Canvas och Möbius.
Individuell examinationen (PDXA) för att bestämma den färdighetsnivå som studenten förvärvat från sina studier under kursens termin.
Detaljplanering
Läraktivitet
Innehåll
Förberedelse
Kursstart och Projekt Föreläsning
Sammanfattning av kursen och BP1
Läs KursPM på KTH.se och ProjektPM (Project Synopsis) i Canvas
CAD Föreläsning -1
Komponent modellering i OnShape
Inloggning i OnShape
CAD LAB - 1a, 1b
Stöd i komponent modellering
Kurs updelad i två sektioner, 1a och 1b
INLB.1
Inlämning
PROB.1
Inlämning
CAD Föreläsning - 2
PDM och att arbetar i projek i OnShape
CAD LAB - 2
Stöd i komponent modelleirng och PDM
INLB.2
Inlämning
Projekt Föreläsning
Sammanfattning av projektets första och andra fas, BP3
Informera dessutom kursledaren om du har särskilda behov. Visa då upp intyg från Funka.
Examination och slutförande
Betygsskala
A, B, C, D, E, FX, F
Examination
INLB - Inlämningsuppgift, 1,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
PDXA - Examination i datorsal, 1,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
PROB - Projekt, 2,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s samordnare för funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:
Om du omregistrerar dig till kursen får du inte använda underkända resultaten från ditt tidigare försök i kursen. Du måste slutföra alla nödvändiga uppgifter från INLB och PROB från detta genomförande av kursen.
Målrelaterade betygskriterier/bedömningskriterier
Publicerade i Canvas.
Möjlighet till komplettering
Komplettering kommer att beaktas när den är motiverade av examinator i relation till ett lärandemål och / eller betygskriterier.
Tillägg som krävs för att genomföra ett uppdrag tillåts enligt examinatorns instruktioner.
Tillägg som begärs till ett uppdrag måste slutföras under den tidsperiod som beviljas av examinatorns anvisningar.
Om studenten inte fullföljer de obligatoriska tilläggsuppgifterna kommer betygsättning av uppgiften att vara underkänt.
Möjlighet till plussning
Förbättring av kursbetyget kan endast göras efter kursens slut och sedan först efter att betyg har rapporterats till LADOK.
Förbättrad betyg på kursen får endast göras efter samråd med examinator.
Uppdragstillägg kommer att beaktas när de motiveras av studenten i förhållande till ett lärandemål.
Kursuppgifter får inte användas för att förbättra kursbetyget.
Studenten måste utarbeta sin egen arbetsbeskrivning som tydligt identifierar hur de kommer att förbättra sina prestanda med avseende på ett givet lärandemål.
När uppgiften har godkänts av examinator för att börja av studenten måste den vara avslutad och skickas in för tentamen innan nästa kursperiod börjar.
Resultatrapportering
All bedömningsresultat som redovisas i Canvas skall betraktas som preliminär där den slutliga betyg i alla kursmoment skall visas i LADOK.
Etiskt förhållningssätt
Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.