Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

ML1332 Datorbaserade konstruktionsverktyg, fortsättningskurs 7,5 hp

Kurs-PM HT 2021-51504

Version 5 – 2021-09-01 11:19:30

Kursomgång

HT 2021-1 (Startdatum 2021-11-01, Svenska)

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ITM/Hållbar produktionsutveckling

Kurs-PM HT 2021

Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2019

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

I bredaste bemärkelse ska kursen introducera studenten till användningen av finit elementbaserade simuleringar för produktdesign och konstruktion. Under kursen används traditionella solida modeller för att förstå problemlösningsstrategier och terminologier specifika för finit elementbaserad analys som tillämpas i datorbaserade program. Dessutom kommer idealiseringar av mekaniska strukturer och fysiska komponenter att studeras med hjälp av strålelement och skalelement och jämfört med resultat uppnådda med solida modeller. Idealiseringar av mekaniska system ingår också i de studerade ämnena.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna 

  • självständigt strukturera, genomföra och dokumentera CAx-uppgifter som innehåller modellering och FE-analys
  • tillämpa ett finita elementprogram för att lösa flerdimensionella elastiska problem
  • vidareutveckla en produkts geometri och funktion med hänsyn till FE-analys
  • identifiera och tillämpa lämplig modelleringsstrategi med hänsyn till FE-analys
  • beskriva hur finita elementprogram är uppbyggda och vilka indata som måste ges för att lösa ett praktiskt problem
  • jämföra, utvärdera och dokumentera resultat av FE-analys

Läraktiviteter

Föreläsning

  • En aktivitet (1 till 2 timmar) med kursinstruktören som introducerar uppgiften för veckan.
  • Du måste förbereda dig genom att läsa en tilldelad kapitel från kurslitteraturen för att kunna delta i diskussioner under föreläsningen.

Datorlabb

  • Ett session (2 till 3 timmar) med kursläraren, där du kan ställa frågor om uppgiften för veckan.
  • Du måste förbereda dig genom att läsa en tilldelad chaper från kurslitteraturen för att kunna delta i laboratoriet under sessionen.

Inlämning

  • Frågesport som täcker ämnet från den tilldelade läsningen.
  • Uppgift som är kopplade till veckans ämne.

Presentation

  • En muntlig presentation av ett uppgiftsresultat framför en grupp studenter, med stöd av en powerpoint -presentation.

Examination

  • En digital examination genomförd under en fast tidsperiod som är en bedömning av dina färdigheter utvecklade under kursen, mätt mot kursens lärandemål.

Detaljplanering

Läraktivitet Innehåll Förberedelse
Kursstart
  1. Introduction to the course
  2. Introduction to Creo Simulate
  3. Introduction to Mathcad Prime
  4. Project Start

Föreläsning & Datorlaboration

  1. The Direct Stiffness Method
  2. Weekly assignment
  3. Project Phase 1
  • Läs Chapter 1, 2 och 3 i texten av Shih.
  • Läs literatur angiven i Canvas

Föreläsning & Datorlaboration

  1. Truss Elements
  2. Weekly assignment
  3. Project Phase 2
  • Läs Chapter 4 och 5 i texten av Shih.
  • Läs literatur angiven i Canvas

Föreläsning & Datorlaboration

  1. Beam Elements
  2. Weekly assignment
  3. Project Phase 3
  • Läs Chapter 6, 7 och 8 i texten av Shih.
  • Läs literatur angiven i Canvas

Föreläsning & Datorlaboration

  1. Solid Elements
  2. Weekly assignment
  3. Project Phase 3
  • Läs Chapter 9 och 10 i texten av Shih.
  • Läs literatur angiven i Canvas

Föreläsning & Datorlaboration

  1. Dynamic Modal Analysis
  2. Mechanism Analysis
  3. Project Phase 4
  • Läs Chapter 12 i texten av Shih.
  • Läs literatur angiven i Canvas
Redovisning

Presentation of the results of your project

Technical presentation

Examination

Assessment of your fulfillment of the course Learning Objectives

  • Study the chapters read in the text by Shih
  • Study the literature from Canvas
  • Study the results of the weekly assignments
  • Study the results of your project


Schema HT-2021-958

Förberedelser inför kursstart

Särskilda förberedelser

English

  • English is the primary language used during the course. All student's admitted to KTH have fulfilled the requirements for English B, which is sufficient to manage the English language used in this course.
  • The literature used for exercises on topics associated with FEM is written in English and the software used during the course is written in English.
  • Swedish may be used in conversation, presentations and submissions.
  • Assignments shall be submitted in English (preferred) or Swedish (optional).
  • Google translate has been used in a number of places on the course web to convert what is written in English. The course responsible teacher cannot be held accountable for the Swedish language text produced by the Google translator.

Swedish (Google translate)

  • Engelska är det primära språket som används under kursen. Alla studenter antogs till KTH har uppfyllt kraven för engelska B, vilket är tillräckligt för att hantera engelska språk som används i denna kurs.
  • Litteraturen som används för övningar om ämnen som är associerade med FEM är skrivet på engelska och programvaran som används under kursen är skriven på engelska.
  • Svenska kan användas i samtal, presentationer och inlämningar.
  • Uppgifter ska lämnas på engelska (föredraget) eller svenska (valfritt).
  • Google translate har använts på ett antal platser på kurswebben för att konvertera vad är skriven på engelska. Kursansvarig lärare kan inte hållas ansvarig för Svensk text som producerats av Google -översättaren.

Kurslitteratur

English

The following text (in English) is required for assignments and reading during the course. You may use an ebook version of this text.

Shih, Randy H. 2018. Introduction to Finite Element Analvsis: Using Creo Simulate 5.o. SDC Publications. ISBN 978-1-63057-214-3 (printed book).

The following text has been used to create some additional course material. It is written in the Swedish language and can be useful in understanding the terminology used in the study of the finite element method and its application in Creo Simulate. Chapters from this text will be scanned and made available in Canvas.

Sunnersjö, Staffan. 1999. FEM I Praktiken; en introduktion till finita elementmetodens praktiska tillämpning. Sveriges Verkstadsindustrier. ISBN 91-7548-541-9 (out-of-print book).

The following is the course literature for ML1213 and will be useful.

Ulrich, Karl and Eppinger, Steven. 2012. Produktutveckling; konstruktion och design. Studentlitteratur. ISBN 97-891440-742-14 (printed book).

Swedish (Google translate)

Copy & Paste till Google translate.

Utrustning

English

  • Folding ruler (or tape measure)
  • 6 inch caliper

Swedish

  • Tumstock
  • 15cm  skjutmått

Programvara

English

The following software tools and applications will be used during the course and will be installed in the computer labs C30, C45 and C46.

  • Creo Simulate 5.0
  • CBeamModal, Truss39 and TrusVw39
  • MathCad Prime 6.0

Swedish (Google translate)

Följande mjukvaruverktyg och applikationer kommer att användas under kursen och installeras i datorlaboratorierna C30, C45 och C46.

  • Creo Simulate 5.0
  • CBeamModal, Truss39 och TrusVw39
  • MathCad Prime 6.0

Examination och slutförande

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • DEX1 - Datorbaserad examination, 2,5 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • INLA - Inlämningar, 3,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • RED1 - Redovisning, 2,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s samordnare för funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Examinator beslutar, i samråd med KTH:s samordnare för funktionsnedsättning (Funka), om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning. Examinator fär medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:

Course Examination

  • Canvas (kth.instructure.com) will be used by all students and group projects to administrate any and all course materials. Please Note; you may not use Google Docs or any similar document storage service available outside of the kth.se domain to store materials that will be submitted for grading by the course examiner.
  • Reservations are made for changes that may be needed for the appropriate implementation of Canvas at KTH Södertälje.
  • Participation in every scheduled activity in the course is required for successful completion of the all the tasks in the course. All scheduled sessions of the course are mandatory in order for the student to acquire necessary direction in the execution of assignments and understand the topics that introduce course content. Exceptions to this must be made in writing by the student to the examiner using a kth.se email.
  • Attendance will be taken by the instructor as required and recorded in Canvas. The student attendance record will be considered in the application of bonus points on the final examination and other assignments, in order to improve your assessment level in the course grade.
  • Students are expected to demonstrate all the Learning Outcomes previously fulfilled during their coursework at KTH Södertälje, up to and including the current term.
  • You will need to execute your own assignments in order to acquire the learning's necessary to solve the tasks assigned during the course and successfully complete the activities presented in the final examination.
  • All the results submitted for examination to DEX1, INLA and RED1 shall be created using a KTH licensed version of Creo Parametric and Simulate 5, on a KTH computer accessed using the student's own KTH-ID login.
  • Results for DEX1, INLA and RED1 must be submitted correctly to Canvas within the specified time in order for the student's results to be graded. Late submissions will be penalized 15% of the earned score when accepted.
  • Results to DEX1, INLA and RED1 may not be submitted directly to the examiner's email.
  • The execution, submission and grading of all assignments is individual, regardless of their being executed as a group.
  • Every assignment used in the fulfillment of DEX1, INLA and RED1 has its own instruction and grading criteria and will be published on Canvas.
  • DEX1 will represent 33.33% of the final course grade, INLA will represent 40% of the final course grade and RED1 will represent 26.67% of the final course grade.
  • Failure to complete these course blocks with a passing grade will result in failure in the course.

Digital examination (DEX1)

  • This is the "final examination" in the course, which is a set of no more than four (4) individually executed and submitted Assignments and/or Quizzes designed to determine if the student has fulfilled the Learning Objects of the course.
  • These tasks are presented to the student in a computer-controlled, timed examination in one of the KTH Södertälje computer labs.
  • DEX1 will only be given on two occasions during a study term; once during the stipulated examination period and once during the following re-examination period.
  • You must formally register your intended participation using the appropriate service in the KTH "My Pages" function, as is done for all other formal examinations.

Assignments (INLA)

  • Five individually executed Assignments and/or Quizzes that are based on Reading Assignments will be used to assess the student learning and acquaint them with a similar task that will appear in DEX1.
  • All assignments are required to complete INLA. You will have at least 10 days to complete an assignment, then 5 days late submission period where upon the assignment is closed for submission. If you do not complete an assignment you will recieve a score of zero for that assignment.
  • If you have failed to sucessfully complete INLA for a previous year of the course, you will need to complete all of the tasks for this year's course. I.e. you may not re-use a previous year's INLA activities in fulfillment of this year's INLA.

Presentation (RED1)

  • A small product development assignment that requires a simulation task will be executed as a project.
  • Project groups will be two to three students.
  • The task will require the application of the learning's from the course.
  • Project results for BP2, BP3, BP4 and BP5 will be presented to the course instructor using Canvas.
  • A Technical Presentation for the entire class will be made for BP6.
  • A Technical Report will be submitted to clarify the execution and results of the project, will be due before the final examination.

Målrelaterade betygskriterier/bedömningskriterier

English

  • Assessment Criteria are based on the tasks used to fulfill the Learning Outcomes in the course. See the section titled Outcomes and/or Rubrik in Canvas for specific information on these Assessment Criteria.
  • Please note that the Assessment Criteria relevant to a course task will appear in the Rubrik for that assignment.

Swedish (Google translate)

  • Bedömningskriterier baseras på de uppgifter som används för att uppfylla lärandemålen i kursen. Se avsnittet Lärandemål och/eller Matriser i Canvas för specifik information om dessa bedömningskriterier.
  • Observera att Bedömningskriterier som är relevanta för en kursuppgift kommer att visas i Matrisen för den uppgiften.

Möjlighet till komplettering

English

  • The grade Fx can be improved to the grade E but in the case of grade F you will need to return to the next execution of the course and repeat the failed course block / course.
  • Assignment additions will be considered when they are motivated by the student and/or
    examiner in relation to a Learning Outcome and/or Grading Criteria.
  • Additions necessary to complete an assignment are allowed according to the examiner's
    instructions.
  • Additions requested to an assignment must be completed in the time period accorded
    by the examiner's instructions.
  • If the student does not complete the required assignment additions, grading of the
    assignment will be an F.

Swedish (Google translate)

  • Fx kan kompletteras till E men vid F så får man återkomma vid nästa kursomgång för att göra om kursmoment eller kursen.
  • Komplettering kommer att beaktas när den är motiverade av studenten eller examinator i
    relation till ett lärandemål och / eller betygskriterier.
  • Tillägg som krävs för att genomföra ett uppdrag tillåts enligt examinatorns instruktioner.
  • Tillägg som begärs till ett uppdrag måste slutföras under den tidsperiod som beviljas av
    examinatorns anvisningar.
  • Om studenten inte fullföljer de obligatoriska tilläggsuppgifterna kommer betygsättning av
    uppgiften att vara en F.

Möjlighet till plussning

English

  • Improving the course grade can only be done after the end of the course and then only
    after grades have been reported to LADOK.
  • Improving the grade for the course may only be done after consultation with the examiner.
    Assignment additions will be considered when they are motivated by the student in relation to a Learning Outcome.
  • Course assignments may not be used for improving the course grade.
  • The student must prepare their own task description that clearly identifies how they will
    improve their performance with regards to a given Learning Objective.
  • Once the task has been approved by the examiner for start by the student it must be
    completed and submitted for examination prior to the start of the next course term.

Swedish (Google translate)

  • Plussning av kursbetyget kan endast göras efter kursens slut och sedan först efter att
    betyg har rapporterats till LADOK.
  • Plussning av kursbetyget får endast göras efter samråd med examinator.
  • Plussningsuppgift kommer att beaktas när de motiveras av studenten i förhållande till ett lärandemål i kursen.
  • Kursuppgifter får inte användas för att plussa kursbetyget.
  • Studenten måste utarbeta sin egen arbetsbeskrivning som tydligt identifierar hur de
    kommer att förbättra sina prestanda med avseende på ett givet lärandemål.
  • När uppgiften har godkänts av examinator för att börja av studenten måste den vara
    avslutad och skickas in för granskning innan nästa kursperiod börjar.

Resultatrapportering

English

  • Assessment results shown in the Canvas section Grades are not the final results that represent your achievement in the fulfillment of learning objectives in the course. Assessment results shown in Canvas are calculated by Canvas according to the course grading scale (see the section below page, Betygsskala).
  • Ratings reported to LADOK will never be lower than the assessment result shown in Canvas.
  • The results shown in LADOK are the official statement of you performance in the course.
  • Your final results for the course will be reported to LADOK within 15 working days after the completion of the final examination (DEX1) in the course.

Swedish (Google translate)

  • Bedömningsresultat som visas i Canvas-avsnittet Omdömen är inte de slutliga resultaten som representera din prestation i uppfylladet av lärandemål i kursen. Bedömningsresultat som visas i Canvas är beräknade av Canvas enligt Betygsskalan (se sektionen nedanför sida, Betygsskalan).
  • Betyg rapporterade till LADOK kommer aldrig vara lägre än bedömningsresultatet som visas i Canvas.
  • Resultaten som visas i LADOK är det officiella uttalandet om din prestation under kursen.
  • Dina slutliga resultat för kursen kommer att rapporteras till LADOK inom 15 arbetsdagar efter avslutad examinationen (DEX1) i kursen.

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Plagiat kontroll

Alla inlämningar gjort av studenten som granskas i examinationssyfte (dvs, i uppfyllandet av lärandemål i kursen) kommer att kontrolleras för plagiering med hjälp av olika onlinetjänster, såsom URKUND, filhistorik som används i OnShape eller Creo och andra tekniker och tjänster, för att bedöma om det är studenten själv som har slutfört och lämnat in resultaten till ett uppgift, frågesport eller examination. Följande regler gäller i dessa fall;

  • Upp till 10% likhet = uppgiften skall granskas enligt kursens publicerade
    bedömningskriterier (se Matrisen som publiceras med uppgiften i Canvas)
  • Från 10% upp till 20% likhet = uppgiften skall undersökas först för likhetskällan och om
    OK, skall den granskas enligt kursens publicerade betygskriterier. Om inte OK, bör
    uppgiften avvisas omedelbart och ett underkänt (dvs. F) användas som bedömning.
  • Från 20% till 100% likhet = uppgiften måste avvisas, en underkänt användas som
    bedömning och studenten skall rapporteras till disciplinnämnden.

Betygsskala

  • Betyg tilldelas inte enskilda uppgifter, istället tilldelas betyg till kursblock.
  • Procentandelar av slutförda poäng visas på enskilda uppgifter.
  • Följande skalan används till A-F, Fx
    • A  : 100 % till 85 %
    • B  : < 85 % till 75 %
    • C  : < 75 % till 65 %
    • D  : < 65 % to 55 %
    • E  : < 55 % till 45 %
    • Fx  : < 45 % till 40 %
    • F  : < 40 % till 0 %

Ytterligare Information

Ingen information tillagd

Fakta om kursomgång

Startdatum

Obligatoriskt innehåll saknas

Kursomgång

  • HT 2021-51504

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ITM/Hållbar produktionsutveckling

Kontakter

Kommunikation i kursen

English

  • All communication between the student and course instructor(s) will transpire using Canvas Inbox.

Swedish (Google translate)

  • All kommunikation mellan studenten och kursinstruktörerna sker med hjälp av Canvas Inkorg.

Kursansvarig

Lärare

Examinator